SPORTMAMABLOGI: Laihduttaako imetys?

Laihduttaako imetys?

raskausmahasynnytyksenjälkeen

Normaali maha heti synnytyksen jälkeen

Tehtävä. Nappaa vyötärömitta navan kohdalta synnytyksen jälkeen. Kirjaa se ylös. Aseta tavoite 1kk päähän.

Raskausaikana kuulin monelta lausahduksen ”raskauskilot karisevat itsestään kun imetät”! Ja myös ”muista syödä riittävästi, jotta maito ei lakkaa”. Nyt käsittelen aihetta kokemani, lukemani ja havainnoimani perusteella. Erityisesti oman kokemuksen kautta, olenhan nyt 1-vuotiaan tytön äiti (ja imetän osittainimetyksenä edelleen.)

Tuoreen äidin energiakulutus on noin 500 kcal/vrk täysimettäessä (useiden lähteiden mukaan). Energiantarve riippuu maidontuotannosta ja moni äideistä täysi-imettää noin 6kk. Luulin itsekin kuuluvani tähän joukkoon, kunnes luonnollisinta meille oli jatkaa imetystä 1 vuoteen saakka, ja (tästä edelleenkin) lapsentahtisesti. Muistatko kun raskausaikana opimme, ettemme syö kahden edestä, vaan lisäenergian tarve on noin 300kcal, eli yhden välipalan verran. Ylimääräinen energiatarve voisi olla siis tuoreista marjoista tehty omatekoinen smoothie ja pieni kourallinen pähkinöitä.

Lisääntynyttä energiantarvetta / syömistä ei välttämättä itse huomaa, jos syö terveellisesti, säännöllisesti ja monipuolisesti. Se laihduttaako imetys, ei ole suoraan lyönyt läpimurtoa tutkimuksissa. Lähipiiriä haastatellessa tuntuu olevan aika yksilöllistä. Toisilla tuntuu paino tippuvan jopa alemmaksi kuin lähtöpaino ja toisilla taas tuntuu takertuvan kiinni ja ”raskauskilot” tippuvat vasta imetyksen loputtua! Silloinkin terveellisten ruokatottumusten saattelemana. Hormonit taitavat tässäkin ohjata elimistön käyttäytymistä. Imetys voi myös kasvattaa omaa nälkää ja saada syömään hiukan yli tarpeen.

Milloin olisi hyvä aloittaa omiin mittoihin palautuminen?

Imetyksen aikana pääasia on turvata vauvan ravinnonsaanti. Omiin mittoihin palautumiseen voi antaa aikaa vähintään yhtä kauan kun vauvaa kannetaan mahassa – eli vuoden. Tai silloin, kun imetys on loppunut ja voi alkaa ajatuksella työstämään kroppaa takaisin ”itselleen”. Usko pois, se aika tulee.
Dieetteihin ei suositella ryhtyvän, mutta painonhallinta ”normaalilla – puhtaalla ruokavaliolla” suotavaa. Pääasia on jättää siis ruokavaliosta ylimääräiset herkut arjesta pois, ja erityisesti tarkastella suolan, sokerin, vehnäjauhon ja alkoholin käyttöä. Näistä voi siis karsia ja lisätä väriä tilalle; kasviksia, marjoja ja hedelmiä! Que rico!
Jos kilot tuntuvat rapisevan turhankin nopeasti alas, niin pidä huolta säännöllisestä ateriarytmistä, ravinteikkaista energiaa antavista välipaloista ja siitä, että ehdit syömään.

Imetysaikana suositellaan nautittavan erityisen paljon vettä! Joten vesipullo mukana ja vesikannu pöydällä on tuttu näky. Vettä suositellaan myös painonhallintaan ja ”vesi vanhin voitehista” sanonta pitää paikkansa, eli noin 1,5-2,5l päivässä. Saat makuvettä viipaloimalla veden joukkoon lime tai sitrusviipaleita.

IMG_9083

HELPPO RESEPTINI LETTUIHIN (ILMAN SOKERIA!)

2kpl kanamunia
noin 1dl kaurahiutaleita
1 iso banaani muussattuna
mausta kardemummalla, tai kanelilla (aikuisten makuun)

Lettupannussa paista kookosöljyssä. Ja voila’! Mausta tuoreilla mustikoilla, mansikoilla, vadelmilla tai hedelmillä. Jos teet pienille lapsille, jätä kaneli pois.

Vuosi synnytyksestä

Olen nykyisin armollisempi ja hyväksyvämpi vartaloani kohtaan, pääasia on mielestäni ”viihtyä omissa nahoissaan” olla terve ja voida hyvin. Itse olen vuoden jälkeen tilanteessa, jossa lähtöpainoon on 5kg, tilanne voisi olla parempi tai pahempi. Tämä on sinun matkasi, tärkeintä on, että viihtyisit omassa kehossasi ja se toimii hyvin.

Raskausaikana sain +12kg, eli siihen nähden olisin kuvitellut, että ”kilot karisevat imettäessä” helpostikin. Ehei – ei ainakaan itsestään.
Ensimmäiset puoli vuotta suklaata meni valvomisen ja väsymyksen merkeissä syntisen paljon. Vasta kesän jälkeen olen löytänyt tien sokerittomampaan ruokavalioon. Syön terveellisesti, mutta herkutkin ovat maistuneet. Ajatus 80/20 olisi hyvä tavoite, eli 80% puhdasta ruokavaliota noudattaen, 20% mahtuu juhlaa ja joustoakin. Motivaatio ja aika ovat olleet omat syyni siirtää ”täydellisen kropan tavoittelua” tuonnemaksi. Eikä se täydellinen kroppa ole tuntunut asialta, jota kuuluisi nyt tavoitella. Olen pääosin omistautunut kodille ja lapselle, joten motivaatio ”rantakuntoon” ei ole ykkösasia.

Lisäksi näen vartalon muokkaamisen nykyään vähemmän pinnallisena, ja olen itselleni armollisempi. Olen äiti, ja vartaloni on pystynyt mitä ihmeellisimpään fyysiseen suoritukseen! Kannoin lasta 9kk mahassani ja sain hänet maailmaan. Wau, olkaamme äidit ylpeitä kehoistamme ja arvostakaamme itseämme! Opettakaamme myös lapsillemme terveellisiä elämäntapoja sekä itsensä hyväksymistä siinä vartalossa, jota kannamme. Kun on sen AIKA, voit treenata taas itsesi parempaan kuntoon. Elämä on VAIHEITA.

Jatka seuraavia lauseita itse:

Tiedostan, että:
a) En voi syödä mitä vaan, mikäli haluan laittaa vanhat farkut jalkaan (herkut minimiin…)
b) Täytyy osata varastaa itselleen aikaa liikkua (kotiliikunta, hyötyliikunta, harrastus…)
c) Löydä sisäinen motivaatio, miksi teen tämän? (voin energisemmin..olen iloisempi kun liikun)

Omat onnistumiseni ovat:
a) vatsalihakset palautuneet hyvin, linea alba (vatsalihasten rako) palautunut ja olen malttanut harjoittaa poikittaista vastalihasta suorien sijaan. Nyt pystyn harjoittamaan molempia.
b) lantionpohjanlihasten harjoitteet aloitin raskausaikana ja jatkoin synnytyksen jälkeen, ja ne tuntuivat palautuvan nopeasti. Ei siis pissa karannut synnytyksen jälkeen. (Mikähän on todella tavallista alussa!) Sportmama Dvd.tä suunnitellessa lantionpohjanlihasten harjoitukset on myös otettu huomioon!

Haen motivaatioita nykyään; hyvästä olosta, liikunnan ilosta, henkisestä jaksamisesta ja hyvinvoinnista, tasapainosta, kropan ja mielen huoltamisesta. Tiedättehän, kun lehdistä luet ”unen vaikutuksesta painonhallintaan” – no eihän me äidit nukuta enää samanlailla kuin ennen. Muistatko ne aamut vielä, kun käänsit kylkeä ja nukuit aamulla niin pitkään kuin mahdollista? Ne ajat ovat mennyttä! Nyt aamut korvaa ihana iloinen pakkaus, joka melkein aina herää aamulla hyvällä tuulella äidin vierestä – valmiina leikkimään ja touhuamaan.

Instagramissani
voit seurata touhujani ja saada motivaatiota. Tervetuloa mukaan. Tässä kuulumisiamme.

IMG_9373

IMG_9372

Lisäksi vinkki muillekin; vein eräänä kauniina syyspäivänä asiakkaani jätemäen portaihin Malminkartanoon treenaamaan. Yli 400 rappusta kiivettävänä! (juostavana…)

IMG_9056

IMG_9060


Omia vinkkejäni painonhallintaan ensimmäisenä vauvavuotena

1. Nuku aina kun mahdollista. Uni on parasta lääkettä aivoille ja koko kropalle. Liian väsyneenä ei kannata stressata jumppaanmenosta tai suursiivouksesta.
2. Liikuta itseäsi päivittäin, kun olen palautunut synnytyksestä. Käy vaunulenkeillä. Se on vauvavuotena takuuvarma liikuntamuoto, johon pystyt todennäköisesti osallistumaan. Kroppa kiittää, kun jaksat puolituntia huhkia päivittäin kärryjen kanssa. Ja vauvakin saa raitista happea (ja monet vauvat nukkuvat liikkeessä hyvin)
3. Opettele syömään. Ja syö niinkuin opetetaan. Olet mitä syöt pitää usein paikkansa. Syö ravintoa, josta saat OIKEASTI energiaa, joka palauttaa kehosi ja ihosi. Sokeri on ihon pahin vihollinen. Hallitse sinä sokeria, ei niin päin, että sokeri hallitsee sinua.
4. Opettele keino säätelemään tunteita oli se sitten väsymys tai yksinäisyys. Helppo keino olisi herkkujen tuoma lohtu – mutta helpoin tie ei ole palkitsevin tie, jos tiedät mitä tarkoitan. Ota itsellesi aikaa asiaan, joka on sinulle ollut aina tärkeää, oli se sitten jooga, hyvä lehti, saunominen tai neulominen.
5. Rakenna tukiverkko ympärillesi. Joillakin se on valmiina, ja toiset sen itse tekevät. Tukiverkkoa voit rakentaa perheestä, naapureista, ystävistä, mammakerhoista ym. Ei tarvitse pärjätä yksin! Saa pyytää apua.
6. Kunnioita vartaloasi. Sellaisena kuin se on. Anna hyvä esimerkki lapsellesi olit sitten hoikka tai pehmeämpi tapaus. Anna itsellesi lupa hyvään. Joskus se tarkoittaa syntisen hyvää suklaata, ja toisena kertana hikitreeniä. Hae tasapaino, ilo, ja onnistuminen. Ennen kaikkea anna itsellesi aikaa ja harjoittele elämäntapaa. Myös repsahdukset ja eri vaiheet elämässä (ikävät kokemukset) kuuluvat elämään. Keskity silloin voimavaroihisi. Ajatuksilla on suurin voima; se miten suhtaudut itseesti ja elämään.

Miten liikkuisin vauvavuotena?

Älä ota esimerkkejä julkisuuden henkilöistä. Heillä on todennäköisesti apuna myös oma ”nanny” ja ”personal trainer” kotona päivittäin. Heittäydy vauvavuoteen ja vauvasi tutustumiseen täysin rinnoin. Rakennat ainutlaatuista ihmissuhdetta. Uskon, että hyvinvoiva äiti heijastuu myös lapseen. Vauvan hoito ja vuorovaikutus on aikaavievää ja ohimenevä vaihe. Ehdit varmasti myöhemminkin tavoittelemaasi kuntoon kunhan ”hän” hiukan kasvaa. Liiku kuitenkin vauvan kanssa, suosi hyötyliikuntaa ja hoida itseäsi. Jos sinulla on hyvä tukiverkko, pieni hetki itselle oli se liikunta, ystävät tai uni, tekevät hyvää ja jaksat paremmin. Ravitse kehoasi monipuolisella rualla ja kaikella mikä antaa sinulle energiaa.

Vinkit

1. Vaunulenkittele (vaikka päivittäin) Se on vanhemman etu, sillä harva pääsee nauttimaan ulkoilusta mihin aikaan päivästä tahansa!
2. Venyttele ja jumppaa kotona (ota tavoite, esimerkiksi 5min päivässä)
3. Kun saat omaa aikaa, helli itseäsi lenkillä / joogalla / tanssilla / vesivoimistelulla – millä vain saat iloa ja energiaa. Ota ilo irti, keho kaipaa liikettä. Tämä antaa energiaa.
4. Käy vauvajumpassa tai vauvauinnissa. Tai perheen kanssa uimahallissa.

gesslein

Ajatukset kannattaa laittaa vauvan kanssa liikkumiseen ensimmäisenä vuotena, sillä todennäköisesti tulet olemaan vauvan kanssa aika symbioosissa ensimmäisen vuoden ajan! Itse pääsin silloin tällöin kuntosalille tai vesijuoksemaan, ja se on ollut minulle lottovoitto, koska olen aina liikkunut paljon, ja kaipaan haastetta mielelle ja kropalle. Jos en pääse purkamaan energiaani liikuntaan, olen ärtynyt kuin ampiainen, ja kun olen päässyt liikkumaan, olen iloinen, aktiivinen ja jaksan paremmin!

oulu

Muista, että apu on lähellä. Jos et onnistu yksin, voit haastaa kaverisi mukaan, tai palkata fysioterapeutin seuraamaan polkuasi vieressä kohti tavoitteitasi. Yhdessä onnistutte varmasti! Ja ehei, älä odota ”sopivaa hetkeä” liikuntatuokioosi, sitä ei välttämättä ole tai tule. Taito on oppia ”nipistämään” hetki sieltä täältä. Etsi oma motivaatiosi ja aseta mitattavia tavoitteita.

Alun otsikkoon palaten, imetys kuluttaa hiukan enemmän, mutta ei välttämättä laihduta. Ihminen on yksilöllinen kokonaisuus. Voit vaikuttaa asiaan, tehdä hyviä valintoja, ja toiseksi; odottaa. Elämä on vaiheita. Palaudut varmasti kun sen aika on!

Liikunnan iloa – Rennosti!

Tyttäreni 1v. syntymäpäiväkakku oli elefanttiteemalla. Rakastan norsuja.

IMG_9245

Ystävällisin terveisin ”Sporttis”

p.s. Toivottavasti aloitit synnytyksen jälkeisen palautumisen rauhallisesti kävelylenkeillä ja lantionpohjanlihasten harjoituksilla. Eikä vieläkään ole myöhäistä aloittaa. Lisää vinkkejä lantionpohjanlihasten harjoitteluun (nopeus, maksimi ja kestovoima) saat SPORTMAMA DVD.ltä. Dvd on suunnittelemani turvallinen jumppaohjelma raskausaikana – ja toimii erinomaisena palauttajana myös synnytyksen jälkeen.

Coverskansi

Tietoja SPORTMAMA Ansku

Fysioterapeutti, kahden lapsen äiti, yrittäjä, tanssin-ja liikunnanohjaaja. Tule mukaan www.sportmama.fi
Kategoria(t): Raskausaika Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: SPORTMAMABLOGI: Laihduttaako imetys?

  1. Alina sanoo:

    Oon kyllä ihan samaa mieltä tosta, että imetys ei välttämättä laihduta. Se on myytti, jota on vaarallista viljellä 😀 Itse kuulin joka tuutista ja kappas, kun ei mennytkään niin, niin masensi ihan älyttömästi. Onneksi pari kaveria sanoi, että heillä toimi juuri päinvastoin, ja maitoa tuottaakseen kroppa piti kiinni rasvoista. Mutta ite oon huomannut että täytyy olla reippaasti myös vähän itsekäs ja sallia myös omasta itsestä huolehtiminen äideille, ja jokainen äiti ansaitsee itselleen sen tunnin jumpan muutaman kerran viikossa. Siihen ei kukaan lapsi tai äiti kaadu. Happy mom, happy kid ❤ Säännöllinen treenaus teki musta ainakin sata kertaa paremman äidin, tulin uudella energialla kotiin ja pusutin pientä entistä kovemmin, puhumattakaan parisuhteesta ja omasta henkisestä tilasta, kun sain 60 minuuttia olla vain minä ja musiikkia kuunnellen hikoilla kaiken pois. Kiitos kivasta blogista ja tsemppiä treeneihin 🙂

  2. Alina et voisi olla enempää oikeassa! Jokainen liikuntatuokio, jonka voit itsellesi suoda, antaa moninkerroin energiaa takaisin. Olet silloin parempi puoliso ja parempi äiti. Kaikilla tätä mahdollisuutta ei ole säännöllisesti, ja suosittelenkin neuvottelemaan tukiverkoston kanssa lastenhoitoapua sen verran, että äitikin pääsee joskus jumpalle ”tuulettumaan”! Hiki ja endorfiinit tekevät ihmeitä mielilalalle ja energiatasolle. Liiku – siitä tulee hyvä olo ❤

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s