SPORTMAMABLOGI: Pohdintaa. Laihduttaako imetys? Ja milloin olisi hyvä aika palautua omiin mittoihin?

Laihduttaako imetys?

IMG_9044

Tehtävä. Nappaa vyötärömitta navan kohdalta. Kirjaa se ylös. Aseta tavoite 1kk päähän.

Raskausaikana kuulin monelta lausahduksen ”raskauskilot karisevat itsestään kun imetät”! Ja myös ”muista syödä riittävästi, jotta maito ei lakkaa”. Nyt käsittelen aihetta kokemani, lukemani ja havainnoimani perusteella. Erityisesti oman kokemuksen kautta, olenhan nyt 1-vuotiaan tytön äiti (ja imetän osittainimetyksenä edelleen.)

Tuoreen äidin energiakulutus on noin 500-600 kcal/vrk täysimettäessä (useiden lähteiden mukaan). Energiantarve riippuu maidontuotannosta ja moni äideistä täysi-imettää noin 6kk. Luulin itsekin kuuluvani tähän joukkoon, kunnes luonnollisinta meille oli jatkaa imetystä 1 vuoteen saakka, ja (tästä edelleenkin) lapsentahtisesti. Muistatko kun raskausaikana opimme, ettemme syö kahden edestä, vaan lisäenergian tarve on noin 300kcal, eli yhden välipalan verran. Ylimääräinen energiatarve voisi olla siis tuoreista marjoista tehty omatekoinen smoothie ja pieni kourallinen pähkinöitä.

Lisääntynyttä energiantarvetta / syömistä ei välttämättä itse huomaa, jos syö terveellisesti, säännöllisesti ja monipuolisesti. Se laihduttaako imetys, ei ole suoraan lyönyt läpimurtoa tutkimuksissa. Lähipiiriä haastatellessa tuntuu olevan aika yksilöllistä. Toisilla tuntuu paino tippuvan jopa alemmaksi kuin lähtöpaino ja toisilla taas tuntuu takertuvan kiinni ja ”raskauskilot” tippuvat vasta imetyksen loputtua! Silloinkin terveellisten ruokatottumusten saattelemana. Hormonit taitavat tässäkin ohjata elimistön käyttäytymistä.

Milloin olisi hyvä aloittaa omiin mittoihin palautuminen?

Imetyksen aikana pääasia on turvata vauvan ravinnonsaanti. Omiin mittoihin palautumiseen voi antaa aikaa vähintään yhtä kauan kun vauvaa kannetaan mahassa – eli lähes vuoden. Tai viimeistään silloin, kun imetys on loppunut voi alkaa ajatuksella työstämään kroppaa takaisin ”itselleen”.
Dieetteihin ei suositella ryhtyvän, mutta painonhallinta ”normaalilla – terveellisellä ruokavaliolla” suotavaa. Pääasia on jättää siis ruokavaliosta ylimääräiset herkut pois, ja erityisesti tarkastella suolan, sokerin, vehnäjauhon ja alkoholin käyttöä. Näistä voi siis karsia ja lisätä väriä tilalle; kasviksia, marjoja ja hedelmiä!
Jos kilot tuntuvat rapisevan turhankin nopeasti alas, niin pidä huolta säännöllisestä ateriarytmistä, ravinteikkaista välipaloista ja siitä, että ehdit syömään.

(Imetysaikana suositellaan nautittavan erityisen paljon vettä! Joten vesipullo mukana ja vesikannu pöydällä on tuttu näky. Vettä suositellaan myös painonhallintaan ja ”vesi vanhin voitehista” sanonta pitää paikkansa, eli noin 2l päivässä. Saat makuvettä viipaloimalla veden joukkoon lime tai sitrusviipaleita.)

IMG_9083

HELPPO RESEPTINI LETTUIHIN (ILMAN SOKERIA!)

2kpl kanamunia
noin 1dl kaurahiutaleita
1 iso banaani muussattuna
mausta kardemummalla, tai kanelilla (aikuisten makuun)

Lettupannussa paista kookosöljyssä. Ja voila’! Mausta tuoreilla mustikoilla, mansikoilla, vadelmilla tai hedelmillä. Jos teet pienille lapsille, jätä kaneli pois, mutta voit tarjoilla esimerkiksi pilttihillon kanssa. Suosikkini mango.

Missä kroppani on 1v jälkeen?

Olen nykyisin armollisempi ja hyväksyvämpi vartaloani kohtaan, pääasia on mielestäni ”viihtyä omissa nahoissaan” olla terve ja voida hyvin. Itse olen vuoden jälkeen tilanteessa, jossa lähtöpainoon on 5kg. Paino on tuntunut jysähtävän tähän, enkä suuria liikkeitä ole tehnytkään suuntaan tai toiseen. Raskausaikana sain +12kg, eli siihen nähden olisin kuvitellut, että ”kilot karisevat imettäessä” helpostikin. Ehei – ei ainakaan itsestään.
Ensimmäiset puoli vuotta suklaata meni valvomisen ja väsymyksen merkeissä syntisen paljon. Vasta kesän jälkeen olen löytänyt tien sokerittomampaan ruokavalioon. Syön terveellisesti, mutta herkutkin ovat maistuneet. Motivaatio ja aika ovat olleet vielä omat syyni siirtää ”täydellisen kropan tavoittelua” tuonnemaksi. Olen pääosin omistautunut kodille ja lapselle, joten motivaatio ”rantakuntoon” ei ehkä ole tuntunut ykkösasialta.
Lisäksi näen vartalon muokkaamisen nykyään vähemmän pinnallisena, ja olen itselleni armollisempi. Olen äiti, ja vartaloni on pystynyt mitä ihmeellisimpään fyysiseen suoritukseen! Kannoin lasta 9kk mahassani ja sain hänet maailmaan. Wau, olkaamme äidit ylpeitä kehoistamme ja arvostakaamme sitä! Opettakaamme myös lapsillemme terveellisiä elämäntapoja sekä itsensä hyväksymistä siinä vartalossa, jonka luoja on meille suonut.

Omat kompastuskiveni tiedostan
a) En voi syödä mitä vaan, mikäli haluan laittaa vanhat farkut jalkaan (herkut minimiin…)
b) Täytyy osata varastaa itselleen aikaa liikkua (mennyt hetki ennen kuin tajusin tämän.. kotiliikunta, hyötyliikunta…)
c) Löydä sisäinen motivaatio, voi energisemmin.

Omat onnistumiset
a) vatsalihakset palautuneet hyvin, linea alba (vatsalihasten rako) palautunut ja olen malttanut harjoittaa poikittaista vastalihasta suorien sijaan. Nyt pystyn harjoittamaan molempia.
b) lantionpohjanlihasten harjoitteet aloitin jo raskausaikana ja jatkoin synnytyksen jälkeen, ja ne tuntuivat palautuvan nopeastikkin. Ei siis pissa karannut ollenkaan synnytyksen jälkeen. Sportmama Dvd.tä suunnitellessa lantionpohjanlihasten harjoitukset on myös otettu huomioon!

Haen motivaatioita nykyään; hyvästä olosta, liikunnan ilosta, henkisestä jaksamisesta ja hyvinvoinnista, tasapainosta, kropan ja mielen huoltamisesta. Tiedättehän, kun lehdistä luet ”unen vaikutuksesta painonhallintaan” – no eihän me äidit nukuta enää samanlailla kuin ennen. Muistatko ne aamut vielä, kun käänsit kylkeä ja nukuit aamulla niin pitkään kuin mahdollista? Ne ajat ovat mennyttä! Nyt aamut korvaa ihana iloinen pakkaus, joka melkein aina herää aamulla hyvällä tuulella äidin vierestä – valmiina leikkimään ja touhuamaan.

Instagramissani
voit seurata touhujamme niin liikunnan, ruoan, kuin kaiken muunkin parissa vauva (nykyisin kai taapero!) arjessa. Tervetuloa mukaan. Tässä kuulumisiamme.

IMG_9373

IMG_9372

Lisäksi vinkki muillekin; vein eräänä kauniina syyspäivänä asiakkaani jätemäen portaihin Malminkartanoon treenaamaan. Yli 400 rappusta kiivettävänä! (juostavana…) Kokeile sinäkin!

IMG_9056

IMG_9060


Omia vinkkejäni painonhallintaan ensimmäisenä vauvavuotena

1. Nuku aina kun mahdollista. Uni on parasta lääkettä aivoille ja koko kropalle. Liian väsyneenä ei kannata stressata jumppaanmenosta tai suursiivouksesta.
2. Liikuta itseäsi päivittäin, kun olen palautunut synnytyksestä. Käy vaunulenkeillä. Se on vauvavuotena takuuvarma liikuntamuoto, johon pystyt todennäköisesti osallistumaan. Kroppa kiittää, kun jaksat puolituntia huhkia päivittäin kärryjen kanssa. Ja vauvakin saa raitista happea (ja monet vauvat nukkuvat liikkeessä hyvin)
3. Opettele syömään. Ja syö niinkuin opetetaan. Olet mitä syöt pitää usein paikkansa. Tunnetko omat geenisi? Toiset pystyvät syömään mitä vain, eivätkä liho grammaakaan. Useimmat meistä kuuluvat kuitenkin niihin, jotka lihovat, valitettavasti. Ja mitä enemmän ikää tulee, sen vaikeampaa painonhallinta on…näin olen kuullut!
4. Opettele keino säätelemään tunteita oli se sitten väsymys tai yksinäisyys. Helppo keino olisi herkkujen tuoma lohtu – mutta helpoin tie ei ole palkitsevin tie, jos tiedät mitä tarkoitan. Ota itsellesi aikaa asiaan, joka on sinulle ollut aina tärkeää, oli se sitten jooga, hyvä lehti, saunominen tai neulominen.
5. Rakenna tukiverkko ympärillesi. Joillakin se on valmiina, ja toiset sen itse tekevät. Tukiverkkoa voit rakentaa perheestä, naapureista, ystävistä, mammakerhoista ym.
6. Kunnioita vartaloasi. Sellaisena kuin se on. Anna hyvä esimerkki lapsellesi olit sitten hoikka tai pehmeämpi tapaus. Anna itsellesi lupa hyvään. Joskus se tarkoittaa syntisen hyvää suklaata, ja toisena kertana tiukkaakin tiukempaa hikitreeniä. Hae tasapaino, ilo, ja onnistuminen. Ennen kaikkea anna itsellesi aikaa ja harjoittele elämäntapaa. Myös repsahdukset ja eri vaiheet elämässä (ikävät kokemukset) kuuluvat elämään. Keskity silloin voimavaroihisi.

Miten liikkuisin vauvavuotena?

Älä ota esimerkkejä julkisuuden henkilöistä. Heillä on todennäköisesti apuna myös oma ”nanny” ja ”personal trainer” kotona päivittäin. Keskity vauvavuoteen ja vauvasi tutustumiseen. Rakennat ainutlaatuista ihmissuhdetta. Uskon, että hyvinvoiva äiti heijastuu myös lapseen, mutta tietty itsekkyys ja omien etujen tavoitteleminen on jätettävä nyt paitsioon. Vauvan hoito ja vuorovaikutus on nyt kaikkein tärkeintä. Ehdit varmasti myöhemminkin tavoittelemaasi kuntoon tai maratoonille, kunhan ”hän” hiukan kasvaa. Sen sijaan liiku vauvan kanssa ja suosi hyötyliikuntaa. Ravitse kehoasi monipuolisella rualla ja kaikella mikä antaa sinulle energiaa (pitkällä tähtäimellä!)

Vinkit

1. Vaunulenkittele (vaikka päivittäin!) Se on vanhemman etu, sillä harva pääsee nauttimaan ulkoilusta mihin aikaan päivästä tahansa!
2. Venyttele ja jumppaa kotona (ota tavoite, esimerkiksi 5min päivässä !)
3. Kun saat omaa aikaa, helli itseäsi lenkillä / joogalla / tanssilla / vesivoimistelulla – millä vain saat iloa ja energiaa. Tämähän on harvinaista herkkua, eli ota ilo irti! Tämä antaa energiaa.
4. Käy vauvajumpassa tai vauvauinnissa. Tai perheen kanssa uimahallissa.

gesslein

Ajatukset kannattaa laittaa vauvan kanssa liikkumiseen ensimmäisenä vuotena, sillä todennäköisesti tulet olemaan vauvan kanssa aika symbioosissa ensimmäisen vuoden ajan! Itse pääsin silloin tällöin kuntosalille tai vesijuoksemaan, ja se on ollut minulle ”suurta herkkua” koska olen aina liikkunut paljon, ja kaipaan haastetta mielelle ja kropalle liikunna kautta. Jos en pääse purkamaan energiaani liikuntaan, olen ärtynyt kuin ampiainen, ja kun olen päässyt liikkumaan, olen iloinen, aktiivinen ja jaksan paremmin!

oulu

Muista, että apu on lähellä. Jos et onnistu yksin, voit haastaa kaverisi mukaan, tai palkata Personal Trainer seuraamaan polkuasi vieressä. Yhdessä onnistutte varmasti!
Ja ehei, älä odota ”sopivaa hetkeä” liikuntatuokioosi, sitä ei välttämättä ole tai tule. Taito on oppia ”nipistämään” hetki sieltä täältä. Etsi oma motivaatiosi ja aseta mitattavia tavoitteita. Minulla on huikea tavoite. Marraskuusta alkaa puoli vuotta ”hääkuntoon”!

Liikunnan iloa vauvavuoteen ja taaperoarkeen!

Tyttäreni 1v. syntymäpäivistä tunnelmaa:

IMG_9245

IMG_9468

Ystävällisin terveisin Sportmama

p.s. Toivottavasti aloitit synnytyksen jälkeisen palautumisen rauhallisesti kävelylenkeillä ja lantionpohjanlihasten harjoituksilla. Eikä vieläkään ole myöhäistä aloittaa. Lisää vinkkejä lantionpohjanlihasten harjoitteluun (nopeus, maksimi ja kestovoima) saat SPORTMAMA DVD.ltäni. Dvd on suunnittelemani turvallinen jumppaohjelma raskausaikana – ja toimii erinomaisena palauttajana myös synnytyksen jälkeen.

Coverskansi

Mainokset

Tietoja SPORTMAMA Ansku

Fysioterapeutti, kahden lapsen äiti, yrittäjä, tanssin-ja liikunnanohjaaja. Tule mukaan www.sportmama.fi
Kategoria(t): Raskausaika Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: SPORTMAMABLOGI: Pohdintaa. Laihduttaako imetys? Ja milloin olisi hyvä aika palautua omiin mittoihin?

  1. Alina sanoo:

    Oon kyllä ihan samaa mieltä tosta, että imetys ei välttämättä laihduta. Se on myytti, jota on vaarallista viljellä 😀 Itse kuulin joka tuutista ja kappas, kun ei mennytkään niin, niin masensi ihan älyttömästi. Onneksi pari kaveria sanoi, että heillä toimi juuri päinvastoin, ja maitoa tuottaakseen kroppa piti kiinni rasvoista. Mutta ite oon huomannut että täytyy olla reippaasti myös vähän itsekäs ja sallia myös omasta itsestä huolehtiminen äideille, ja jokainen äiti ansaitsee itselleen sen tunnin jumpan muutaman kerran viikossa. Siihen ei kukaan lapsi tai äiti kaadu. Happy mom, happy kid ❤ Säännöllinen treenaus teki musta ainakin sata kertaa paremman äidin, tulin uudella energialla kotiin ja pusutin pientä entistä kovemmin, puhumattakaan parisuhteesta ja omasta henkisestä tilasta, kun sain 60 minuuttia olla vain minä ja musiikkia kuunnellen hikoilla kaiken pois. Kiitos kivasta blogista ja tsemppiä treeneihin 🙂

  2. Alina et voisi olla enempää oikeassa! Jokainen liikuntatuokio, jonka voit itsellesi suoda, antaa moninkerroin energiaa takaisin. Olet silloin parempi puoliso ja parempi äiti. Kaikilla tätä mahdollisuutta ei ole säännöllisesti, ja suosittelenkin neuvottelemaan tukiverkoston kanssa lastenhoitoapua sen verran, että äitikin pääsee joskus jumpalle ”tuulettumaan”! Hiki ja endorfiinit tekevät ihmeitä mielilalalle ja energiatasolle. Liiku – siitä tulee hyvä olo ❤

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s