SPORTMAMA: Matkustustaminen vauvan kanssa (Lontoo)

MATKUSTAMINEN VAUVAN KANSSA  (7kk)

11950_10152197156928096_8392010303086573827_n-1

London with baby (photos)

Kuva

Hyde Park

London Eye maailmanpyörä

Fast track ticket ennakkoon – niin pääset nopeasti

Kuva

Yläilmoissa. Not afraid of heights.

Palatsin lähellä Green Parkissa kävelyllä.

10250315_10152194797213096_2056482048873008223_n

Hyde. Päikkärit maistuu.

Selvitä etukäteen

Ota suora lento, jos mahdollista. Ajoita lento lapsen rytmille sopivaksi. Ota mukaan kirjoja, leluja, video, pientä naposteltavaa. Yölennolle unikaveri mukaan. Mielestäni kaikessa vauvan kanssa puuhailussa ajoitus on kaiken a ja o! Pidettiin aika hyvin ruoka-ja unirytmeistä kiinni pienellä joustoilla.

Soita lentoyhtiölle etukäteen,  jos haluat ottaa kopan mukaan koneeseen. Aina se ei ole mahdollista, riippuu lentoyhtiöstä ja koneen henkilömäärästä. Joillakin lentoyhtiöillä on tarjota vauvalle makuukoppa lentokoneesta. Kysy etukäteen!

(Ouluun lennettyämme saimme ottaa mukaan lastenvaunujen kantokopan. Ouluun sekä Lontooseen lennettyämme lähtöselvityksessä pakkasimme vaunut muoviin ja laitoimme ruumaan. Otimme perusvaunumme mukaan, ei siis ollut matkarattaita. Hyvin matkustettiin Gessleinien kanssa!) Varalta kannattaa olla kantoreppu/kantoliina, jos lapsi viihtyy. Itse käytin kerran kantoliinaa viime reissulla, ja muuten kannoin neitiä sylissä! Hauis kasvaa 🙂

Passi ja hammasharja

Tai ainakin passi. Ulkomaanmatkoille. Me hankittiin 7kk vauvallemme express-passi. Reissuun lähdettiin lauantaina ja passianomus jätettiin keskiviikkona Pasilan poliisiasemalle (viime tinkaan…) Siinä samalla haettiin Pasilan poliisiaseman vierestä valokuvaliikeestä passikuvat. Jonoja oli vaikka kuinka – mutta ystävällinen virkailija otti meidät jonojen ohi (näin vältyttiin vauvan tuskaiselta väsymysitkulta) eli saatiin hommat hoidettua vielä kun neiti oli tyytyväisenä. Kiitos virkailijalle pelisilmästä!

Lentokoneessa

Tyttö istui lennon ajan sylissäni – ja hän sai oman turvavyön. Meillä on mennyt lennot hyvin ja nousut/laskut nukkuen. Väliajat olen imettänyt ja leikittänyt vauvaa. Viime lennoilla neiti innostui seurustelemaan naapureiden kanssa!

Vinkkejä pakkaamiseen:

– Ota ruokapurkkeja Suomesta mukaan (omat ruoat!) ruokalappu ja meillä oli mukana oma ”Maisa” lusikka!
– Pakkaa lääkkeet (panadol, d-tipat), voiteet (bepanthen) ja ”ensiapupakkaus” (mm. laastarit, nenäfriida ja suolaliustipat)
– Pakkaa käsimatkatavaroihin käsien desinfiointinestettä pieni pullo. (Saa myös lentokentältä!)
– Pakkaa vaippoja ja hajusteettomat puhdistusliinat hoitolaukkuun käsimatkatavaroihin. Myös hoitoalusta on hyvä olla mukana (hygienia!)
-Pakkaa vaihtovaatteet hoitolaukkuun käsimatkatavaroihin.

Minulla oli mukaan pakattu vauvalle lisäksi

-Tuttuja kirjoja

-Dvd soitin & titinalle Dvd

-Vaatteita jokaiselle päivälle sekä vähän ekstraakin

-Sitä ruokaa… siis pilttipuuroa ja pilttiruokaa

-Unikaveri ja unipeitto, yöpuku

-Harja ja hammasharja (meillä borstataan hammaspeikot pois, vaikka eka hammas ei ole vielä puhjennut…) Harjoittelu tekee mestarin! 🙂

Vaipan vaihto lentokoneessa

OBS. Jotkut jännittävät vaipanvaihtoa lentokoneen pienessä tilassa WC-tiloissa. Been there done that! Helppoa, vessassa oli hoitopöytä ja turbulenssilta vältyttiin. Hoitolaukku oli pakattu fiksusti. Neiti päätti pyöräyttää kahdet numero kakkoset paluulennolla Lontoosta Helsinkiin ja toista vaippaa päästiin vaihtamaan vasta lentokentällä koneen laskeudettua, sillä laskeutumisen valmistautuminen oli jo alkanut. Kanssamatkustajat saivat nauttia ”ihanasta” tuoksusta, neiti oli kuitenkin tyytyväinen, ja meitä huvitti.

Kannattaa pukea lapsi niin, että vaatteet on helppo riisua esimerkiksi vaipanvaihtoa varten. Varaa lennolle viltti, mikäli koneessa on viileää/ ilmastointi kovalla.

Neiti oppi viime paluulennolla myös puristamaan tissiä niin, että maito lensi kaaressa koneen ikkunalasiin! Siihen vielä kikatus päälle. Aika hyvä jekku äitille.

Paikanpäällä hotelli ja kuljetukset

Varastihan lapsiystävällisen hotellin? Helpottaa, jos hotellissa on mm.ravintola sekä matkasänky tarvittaessa. Hyvä hotelli luo mukavuutta reissuun. Meidän hotellissa oli kiva mennä aamupalalle tai syömään, kun toivat aina ihanan kirahvi syöttötuolin pikkuneidille. Tykästyi tuoliin kovasti! Myös henkilökunta huomioi ihanasti lastamme mm. juttelemalla ja tuomalla aamupalapöytään ilmapallon! Suosittelen Lontoossa matkustaville lapsiperheille Hilton hotelliketjua lämpimästi.

Meidän neito nukkui ekaa kertaa matkasängyssä (sängyn vieressä) ja nukkui ensimmäisen yön toooodella hyvin (paremmin kuin kotona). Nostin tytön aamuyöllä viereen, kuten kotonakin teen. Uni siis maittoi matkassa. Paitsi päiväunet jäivät lyhyeksi, sillä tyttö ei ”malttanut” aina nukkua 🙂 Oli liian kivaa.

Me päädyttiin liikkumaan helposti Lontoossa – taksilla. Musta taksi on niin tilava, että vaunut voi nostaa sisään! Pienen vauvan kanssa liikkuessa taksi on kätevin vaihtoehto ja säästää hermoja ja aikaa. Suosittelen. Mielummin rahan laittaa mukavasti liikkumiseen paikasta toiseen, kun ostokset jäävät vähemmälle.

Take it easy

Yritä pitää rutiineista/rytmeistä kiinni mahdollisuuksien mukaan. Lomaile vauvan ehdoilla, ota rennosti ja vältä liian tiukkaa aikataulua. Varaa aikaa myös päiväunille/lepohetkelle itsekin! Rento asenne auttaa moneen tilanteeseen! Ole valmis muuttamaan suunnitelmiasi lennosta.

Meidän touhukas ja sensitiivinen neitokainen näytti ihanan puolensa koko reissun ajan ja hurmasi monet hotellin henkilökunnasta. ”She is a happy baby” ! kommentoi eräs hotellin työntekijä. Tyttö oli tyytyväinen äidin sylistä nähdessään maisemia, ihmisiä, liikennettä. Hymyili kaikille- ja jutteli. Osasikohan siis englantia, ihmettelimme. Varmasti myös nautti, kun saimme perheenä olla paljon yhdessä; isä, äiti ja tytär.

London Zoo

Olimme menossa Lontoossa Madame Tussoudiin, mutta pitkien jonojen vuoksi jatkoimme matkaan London Zoo.hon, joka oli sattumalta ihan vieressä. Olimme sen verran ajoissa liikenteessä (Lontoon aika -2h) että pääsimme ilman jonoja eläintarhaan. Se osottautui hyväksi vaihtoehdoksi, oli ainakin ”lapsiystävällinen” paikka! Reissun ainoat shoppailut hoidimme eläintarhasta sekä lentokentältä 🙂 Eläintarhasta lähti mukaan eläinaiheiset pillimukit ja ruokailuvälineet sekä safarin eläimet – äänikirja. Se osottautui hitiksi!

Liput etukäteen ja vaunuilla London Eye.hin!

Kannattaa tutustua netissä lippupalveluihin, joista saa nähtävyyksiin ostettua liput etukäteen. Näin saatat välttyä turhilta jonoilta. London Eye maailmanpyörään hankimme ”fast track tickets” jonka avulla pääsimme lyhyemmästä jonosta – melkeinpä jonottamatta. Vaunut sai ottaa mukaan maailmanpyörään, jos ne oli kasassa. Vaunuparkkimahdollisuus oli lippupisteen vieressä sisällä.

Shoppailut Lontoossa

Ensimmäistä kertaa ostokset jäivät minimiin, vaikka ikkunaostoksia tehtiinkin. Kävimme ostoskeskus Harrodsilla sekä muutamassa merkkiliikeessä, mutta mukaan ei tarttunut mitään. Lentokentältä ostin Ted Bakerin meikkipussin ja pikkuneiti sai Harrodsin nallen. Ihme kyllä, reissusta voi palata ilman ostoksiakin! Oxford streettiä huristelimme aamuaikaan vaunujenkin kanssa, eikä ruuhkaa ollut. Yrittäisin itse välttää klo16-18 ruuhkia kuitenkin!

Puistokävelyt

Lontoo on täynnä kauniita puistoja. Kävimme vaunulenkillä mm. Hyde ja Green parkissa.  Aurinko helli meitä koko viikonlopun ja mittari kohosi viimeisenä päivänä +19 asteeseen! Ihana Lontoo.

Kannattiko vauvan kanssa matkustaa?

Kyllä. Ainakin tällä kertaa. Jokainen reissu on uusi seikkailu. Hyvää matkaa!

Sportmama

www.sportmama.fi

menu

Tietoja SPORTMAMA Ansku

Fysioterapeutti, kahden lapsen äiti, yrittäjä, tanssin-ja liikunnanohjaaja. Tule mukaan www.sportmama.fi
Kategoria(t): Raskausaika Avainsana(t): , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

4 vastausta artikkeliin: SPORTMAMA: Matkustustaminen vauvan kanssa (Lontoo)

1. sofia sanoo:

Ettekö käyneet Primarkissa ?!!! ( Oxford streetillä ) Paras halpaketju ikinä!!

2. Inkeri sanoo:

Kiitos näistä. Hyvä listaus tuleville matkoille…

3. Jenna sanoo:

Moikka!
    Kun liikutte taksilla, niin eikö teillä ollut turvakaukaloa mukana? Ollaan lähdössä Lontooseen ja mietin, että tarvitaanko kaukalo mukaan.

• Meillä ei ollut turvakaukaloa eikä taksissa myöskään ollut. Viimesimmällä reissulla Dubaissa kyllä huolehdin siitä, että tilattiin taksit istuimella kun mentiin isoja teitä. Eli suosittelisin kaukaloa ehdottomasti! Oma tai tilaa taksin, ja pyytää kaukalolla. Mut siis, me mentiin ilman kaukaloa lontoossa, kun ei tullut mieleeni, että sellainen kannattaa olla 🙂