SPORTMAMA: GRR! Minäkö hormonihirviö? Raskaushormonien vaikutus mielialaan!

Kirjoitin tämän ollessani 9kk raskaana ja sain päivitettyä nyt 1kk synnytyksen jälkeen.

Kuva

Raskaushormonien myllerrystä

Mielialanvaihtelut ovat monelle naiselle osa raskautta. Itku on herkässä, ärsyttää ja kiukuttaa. Sitä huomasi itsekin mielialojensa vaihtelut ja ihmetteli omaa käyttäytymistä jälkikäteen. Olen antanut tilalle leikkimielisen nimen ”hormonihirviö” koska en voi uskoa miten lyhyt pinna ja mihin mittakaavoihin pienet pettymykset ja ärtymykset voivat paisua. Läheiseltä se vaatii paljon ymmärrystä ja malttia olla menemättä mukaan – ja toisaalta olla loukkaantumatta. Helpommin sanottu kuin tehty!

Itselläni raskauden ensimmäisen vaihe oli iloa, hämmennystä, onnea, jännitystä… Huomasin ärtyväni herkemmin pikkuasioista. Raskauden keskivaihe oli onnellista ja energistä aikaa – myös tasaisempaa aikaa fyysisen hyvinvoinnin parantuessa, kun pahoinvointi ja väsymys väistyivät. Vatsan kaunis kumpu ei rajoittanut  liikkumista. Jaksoin urheilla taas! Yksi raskauden mukavimpia asioita oli vauvan liikkeiden tunteminen. Mielikuva vauvasta syveni ja raskaus tuntui todelliselta! Yhdeksännellä kuulla hormonit kiukuttelivat taas herkemmin h-hetken lähestyessä.

Pinna oli kireä toisinaan esimerkiksi liikenneruuhkassa, asiakaspalveluun jonottaessa puhelimessa – ja ottomaatillekin tuli suututtua, kun itse unohdin tunnusluvun kolme kertaa enkä saanutkaan nostettua rahaa. Sytytyslanka oli siis lyhentynyt!

Positiivisia muutoksia toki myös hormonimyrskyssäkin, herkkyyttä ja myös harmoniaa. Tuntui ihanalta rakentaa pesää kotona ja hautautua raskauden ihaniin haaveisiin tulevasta perheestä ja vauvasta. Pestä pieniä vauvavaatteita ja laittaa kotia kuntoon uutta tulokasta varten. Itku on herkässä myös onnesta ja ilosta, vielä vahvemmin kuin ennen! Ei tarvinnut kuin katsoa tv-ohjelmaa tai dokumenttia, ja kyyneleet virtasivat helposti herkistyessä. On normaalia toisinaan vetäytyä myös omaan kuoreen rauhoittumaan. Sohva ja viltti tulivat tutuiksi työpäivän jälkeen.

Hormonihirviö parisuhteessa

Raskauteen liittyy tunteiden käsitteleminen. Kun arki ja hormonit tasaantuvat uuden elämän myötä, kykenee tarkastelemaan myös parisuhdettaan sekä tunteitaan tasapainoisemmassa tilassa. Älä siis huolehdi liikaa – hormonihirviön elinikäennuste on kuitenkin lyhyt. Kunhan muistat levätä ja huolehtia hyvinvoinnistasi. Omalla kohdalla yhdeksännellä kuulla alkoivat tunteet vasta suuremmin myllertää niin, että suuttumusta oli vaikea kontrolloida.

Jokainen raskaus on yksilöllinen. Muista ettet vertaa itseäsi muihin! Ei ole oikeaa tai väärää aikaa olla onnensa kukkuloilla tai maansa myyneenä. Vuoristorata on liikkeellä – onneksi olkoon, olet siis raskaana 🙂

Joillakin ei ole pahoinvointia, toisilla ei ole ärtymystä… lucky them, raskaudet ovat erilaisia!

Keho voi reagoida raskauden aikana voimakkaasti fyysisesti ja psyykkisesti. Tunteet saattavat heitellä laidasta laitaan. Välillä tunnen suurta onnellisuutta tulevasta, välillä taas pienikin asia saa maailman ja parisuhteen näyttämään nurjan puolen (onneksi vain hetkellisesti!) Raskausaika on hormonien ja tunteiden vuoristorataa ja mielialanvaihtelut koettelevat  omaa ja parisuhteen hyvinvointia. Huomaan kinaavani, vaikken sitä haluaisi. Sitä saattaa itkeä herkästi pienestäkin vastoinkäymisestä. Kaikki tunteet koetaan sata lasissa. Ilo ja suru. Viha ja rakkaus.

Hormonaaliset muutokset ja raskaus vie energiaa ja väsyttää. Väsyneenä ärtyy herkemmin. Tämä väsymys on monelle tuoreen pienokaisen vanhemmillekin tuttua valvottujen öiden jälkeen. Silloin on hyvä muistaa, että ”tässä parisuhteessa on tarkoitus pelata samaan pussiin!” Usko pois, tekee elämästä paljon helpompaa muistaa tämä vinkki riidan aikana (kun vain se muisti ei pätkisi….)

Joskus puolisoon kohdistuvaa ärtymystä ilmenee, jos odotttaa kumppanilta erityistä huomaavaisuutta raskaudentilan aikana, mutta kokee ettei odotus täyty. Usein mies ei ole tietoinen näistä odotuksista ja tarpeista. Miehen voi olla vaikea pysyä kärryillä tässä tunteiden vuoristoradassa.

Usein huomaan toteavani kinatessa” Hei, MINÄ olen raskaana!” Kyllähän sitä täytyy hetkittäin asettaa itsensä myös toisiin kenkiin ja miettiä, että kyllähän mieskin kokee tunteita läpi, kun odottaa jännityksellä tulevaa ja ihmettelee minne hormonimyrskyyn nainen katoaa aina välillä. Me naiset vain haluamme ymmärrystä. Annetaan miehillemmekin armoa, kun hormonimyrsky tasoittuu. Miehessä raskaus nostaa esiin myös suuria tunteita ja jännitystä tulevista muutoksista. Usein mies ottaa myös suuren vastuun perheestä. Hän ottaa roolin perheen suojelijana! Miehillä on oma tapa ilmentää tulevaa isyyttään. Yhtäkkiä huomaat, että perheen auto onkin päivitetty suurempaan!

Selviytymiskeinoja hormonimyrskyihin 

*Kannattaa kertoa avoimesti kumppanille, mikä asia aiheuttaa mielipahaa ja keskustella siitä. Voisiko suuttumistilanteissa toimia jotenkin toisin? Miehet ovat usein aika pihalla naisten hormoniasioissa eivätkä tiedä miten pitäisi toimia.

*Äitiysneuvolassa kannattaa ottaa puheeksi omat tunnekuohut. On keventävää saada kuulla, että nämä tunteet kuuluvat raskauteen ja ovat normaaleja. Kanssasisaria löytyy siis! Aina neuvolastakaan ei saa apua, ja siksi kannattaa muistaa, että on olemassa mm. neuvontapuhelimia tai ehkä vertaistukea voi hakea ystävältä tai tuttavalta.

*Päivittäinen liikunta lisää mielihyvää. Säännöllinen liikunta antaa lihaksille työtä ja rentouttaa kehoa ja mieltä. Liikunta auttaa kohottamaan mielialaa ja parantaa itsetuntoa.

*Liikuntaa harrastaessasi lihakset myös venyvät ja rentoutuvat, jolloin jännittyneisyys ja lihaskivut vähenevät. Liikunnasta seuraava hyvä olo ja virkeä mieli kestää useita tunteja liikunnan jälkeen. Lihastyö, kohonnut mieliala ja raitis ulkoilma parantavat unenlaatua.

*Riittävä unensaanti on täkeää. Lepäile tarvittaessa, kerää voimia viikonloppuisin myös silloin, jos olet vielä työelämässä. On tärkeää osata ladata akkuja ja rentoutua.

*Monipuolinen ja terveellinen ruokavalio antaa energiaa. Huolehdi, että saat kalaöljyjä, jotka vaikuttavat myönteisesti mielialaan. D-vitamiinin saanti on myös tärkeää ympäri vuoden!

*Kuuntele itseäsi. Mieti mikä tekee sinulle hyvää, mistä nautit, mikä tuo hyvää oloa? Toteuta näitä asioita päivittäin kuunnellen sinun ja vauvasi hyvinvointia.

Kuva

”BABYMOON” on tulevien vanhempien Honeymoon!

Mieti, saatko varmasti levättyä riittävästi? Onko sinulla energiaa myös mukaviin asioihin, ja mitäköhän mukavia kahdenkeskisiä asioita voi tehdä? Me päätimme viettää yhteistä ”BABYMOONIA” eli ennen vauvan syntymää lähdimme viettämään kahdenkeskeistä laatuaikaa Naantalin kylpylään. Tarkoitus oli rentoutua, syödä hyvin ja levätä.

Kuva

Alkuperäinen tarkoitus sanalle babymoon – on ollut aika, jonka vanhemmat käyttävät tutustuakseen vastasyntyneeseen vauvaan. Nykyään babymoonilla tarkoitetaan myös vanhempien irtiottoa arjesta ennen vauvan syntymää.  Se tarkoittaa aikaa toisilleen ja rentoutumista, jolloin voi syödä, levätä, nukkua, liikkua mieleisellä tavalla ja viettää kahdenkeskeistä aikaa vielä pariskuntana. Babymoon tulee sanasta honeymoon, joka tarkoittaa vastanaineiden lomamatkaa hääseremonian jälkeen.

Babymoonia voi viettää esimerkiksi kylpylälomalla tai mökillä. Sinä päätät miten ja missä haluat suoda kahdenkeskeistä laatuaikaa. Se voi olla pienikin ele – käytte yhdessä syömässä ja elokuvissa. Ihan kahdestaan. Babymoon kannattaa ajoittaa äitiyslomalle, jolloin h-hetki alkaa olla jo lähellä.

Vauvan kanssa babymoonia kannattaa viettää ensimmäiset viikot perheen kesken kotona, jotta arjen ja kodin rytmit löytyvät vanhemmille. Vanhemmat saavat rauhassa tutustua uuteen tulokkaaseen ja se luo myös turvaa pienelle ihmiselle. Kutsu ystäviä ja sukua kylään, kun voimasi riittävät ja olet saanut arjen käynnistettyä (imetys, vaipanvaihdot, unta mahdollisuuksien mukaan) Varaudu siihen, että synnytyksen jälkeen voit kokea olevasi vielä väsynyt ja kroppasi ei ole vielä palautunut raskaasta koitoksesta. Pikkuhiljaa hyvä tulee!

Kuva

Raskauden jälkeen

Tunnemyrskyt ovat aivan luonnollisia tunteita ja raskauden loputtua lapsen syntyessä kuvaan astuu eri hormonit, jotka myllertävät aivan samoin kuin raskauden aikana. Hormonit ovat maidon tuottamiseen sekä kohdun supistumiseen tarvittavia hormoneja ja hormonia, joka edesauttaa äitiä valvomaan, jotta hän pystyy syöttämään yölläkin parin tunnin(!) välein. Hormonit auttavat meitä myös itse synnytyksessä, jossa käymme elämämme merkittävimmän ja raskaimman maratonin läpi. Naiseuden ja äitiyden voima – luota siihen. Arvostan äitejä yhä enemmän synnytyksen koettuani. Yksi elämäni rankimmista ja jollain tapaa myös voimaannuttavista kokemuksista! Lopputulos sylissä on sanoinkuvaamaton tunne, ja siinä synnytyksessä koettu kipu huuhtoutuu mielestä pois ja rakkaus täyttää sydämen.

Raskauden jälkeinen masennus on hormonien mylläkkää. Raskausaika voi myös olla upeaa aikaa, ja siihen mahtuu paljon ihania tuntemuksia ja muistoja. On normaalia tuntea erilaisia tunteita laidasta laitaan. On oikein olla onnellinen, eikä ole väärin olla välillä ärtynyt tai alakuloinen. Raskausajan masennukseen kannattaa hakea apua neuvolasta. Myös puhuminen perheelle tai ystäville voi auttaa. Voit saada heiltä tukea uuden arjen pyörittämiseen.

(Vinkki ystäville ja perheenjäsenille! Kun menet kylään, ota mukaasi pieni välipala, jonka voit tarjoilla väsyneille vanhemmille ja itsellesi. Kysy rohkeasti, saatko mennä kurkkimaan keittiön kaappeja ja jääkaapille tonkimaan – ja valmista jotakin purtavaa koko porukalle. Auta jälkisiivouksessa! Tuore äiti on usein väsynyt synnytyksen ja valvomisen jälkeen ja aika kiinni vauvassa. Silloin kaikenlainen arkiapu on tarpeen, kun hän ei ehkä jaksa itse emännöidä kotona samalla tavalla kuin ennen!)

Kuva

Äidin herkkyys on luonnollista ja tärkeää. Ilman sitä hän ei pystyisi sovittautumaan lapsen tarpeisiin. Luonto ohjaa meitä tähän.

Tee päätös joka päivä, että:

”jaksan pitää myös itsestäni hyvää huolta!”

”osaan ja luotan kykyihini!”

”minä riitän, minä jaksan, minä onnistun!”

Vinkki: Keksi oma voimalauseesi, mitä toistat itsellesi, kun olo on väsynyt tai mieli alakuloinen.

Käy ulkona happihyppelyllä vaunukävelyllä. Juttele ystävän kanssa. Venyttele ja rentoudu hetki jumppamatolla vauvan nukkuessa. Soita lempimusiikkiasi, tanssi, naura, laula vauvan kanssa. Tai käperry vilttiisi ja anna lupa levätä hetkisen, kun kumppani syöttää vauvaa tai vauva nukkuu…Vuokraa leffoja, tai katso lempisarjasi maratonina Dvd.ltä. Tulet viettämään aikaa paljon kotona, imettäen, laulaen, tuudittaen….

(Tilasinpa Gossip Girl sarjan viimeisen kauden… onpahan tapitettavaa imetyksen ajaksi, eikä käy juonikuviot tylsiksi!)

Baby blues 

Baby blues tarkoittaa synnytyksen jälkeistä alakuloa. Mielialat vaihtelevat voimakkaasti ilman suurempaa syytä, ja äiti voi olla ärtynyt ja itkuinen. Usein tämä johtuu hormonitasapainon muutoksista sekä jännityksen purkautumisesta. Myös väsymys, unenpuute aiheuttaa mielialanvaihteluita. Vauvan syntymä on iso muutos elämässä!

Tunteiden sekasoppa on normaalia, ja se ohjaa sopeutumaan uuteen elämäntilanteeseen. Myös unihäiriöitä voi tulla. Useimmiten alakuloisuus menee ohi muutamassa päivässä tai viikossa. Jos oireet jatkuvat tai tulevat takaisin, kyseessä saattaa olla synnytyksen jälkeinen masennus.

Äidiksi tuleminen ja äitiys ei aina ole pelkkää hymyä ja onnea, vaan siihen liittyy myös itkua ja masennustakin. Ensimmäinen lapsi saa aikaan ison muutosprosessin naisen elämässä. Sen lisäksi, että naisen keho muuttuu, myös käsitys itsestään muuttuu. Lapsen tulo muuttaa parisuhdetta sekä perheen rooli-ja työnjakoa. Ei siis ihme, jos olo on hämmentynyt. Muistele, että muutos tuo tullessaan myös paljon positiivista ja hyvää.

Huolehdi itsestäsi ja tuensaannista synnytyksen jälkeen. Suurimmalla osalla raskaana olevista naisista tunnekuohut helpottavat kyllä. Pari viikkoa synnytyksen jälkeen on aivan normaali hormonien aiheuttama tunnevaihe. Kumppani on toivottavasti ymmärtäväinen ja auttaa arjen pyörittämisessä, jotta voit palautua synnytyksen jälkeen, keskittyä vauvan syöttämiseen ja hoitoon sekä levätä myös itse välissä.

Itse voin allekirjoittaa, että reilu kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen painoi väsymys ja hormoniheilahtelut. Ärtymys kasvoi hetkessä. Mutta sitten helpotti! Arki alkoi rullaamaan, rytmit löytyy, imetys onnistuu… asiat sujuu ja mieli hymyilee! Vauva muuttaa kyllä oman arjen kaikin tavoin, ainakin omalla kohdalla. Yhtäkkiä ei ollakkaan ”menossa” joka paikkaan, vaan mennään ja meinataan kotona vauvan(!) kanssa. Nipistän sopivan hetken aina syömisiin, suihkussa käyntiin, ja vähän töihinkin Sportmama Dvd.n parissa. Vaunulenkittely päivässä piristää kummasti! Parisuhde muuttuu, kun enää ei olekaan rajattomasti aikaa toiselle. Nyt ollaan kolmistaan ja nautitaan siitä! Voi olla aluksi haastavaa sopeutua myös uuteen parisuhderooliin myös äitinä ja isänä. Kuin myös puolisona. Anna aikaa!

Raskaus on henkisen kasvun paikka – puhumattakaan äitiydestä!

Ei ole olemassa kahta samanlaista raskautta! Jokaisen yhdeksänkuukautinen taival on yksilöllinen ja ainutlaatuinen kokemus erilaisine tunteineen. Toinen elää elämänsä onnellisinta aikaa, harmoniaa ja kroppa voi hyvin. Toinen ääripää taistelee niin fyysisten oireiden kuin tunnevaihteluiden kanssa.

Aina elämää ei  voi määrätä omalla tahdollaan. Etkä varsinkaan voi aina vaikuttaa sisällä kasvavaasi elämään! Hän tulee kun on valmis. Vaikka kuinka olisi päättänyt olla jo odotusaikana superäiti – hyvinvoiva, kaunis, energinen ja terve – todellisuus voi olla toisenlainen. On tärkeää hyväksyä myös tämä puoli itsessään. Uskon kuitenkin myöa, että huolehtimalla itsestäsi – jaksat paremmin. Myös se, mitä aamulla valitset vaatekaapistasi päälle – voi vaikuttaa koko päivän tunnelmaan! Kun käytät viisi minuuttia ajatusta pukemiseen, on sinulla varmempi olo, kun lähdet ihmisten ilmoille. Ethän hukkaa itseäsi vaippojen keskelle – elämässä on paljon muitakin rooleja kuin äitiys! Ainakin ensimmäisten kuukausien jälkeen.Tämä itselleni vinkiksi myös.

Itselleni tulee hyvä olo raikkaasta suihkusta, ihon kosteuttamisesta ja mukavista kotivaatteista. Kotilook kannattaa olla sellainen, että viihdyt omassa ihossasi! Myönnän, että ensimmäinen kuukausi on mennyt niin, että kun lähdetään vaunukävelylle, niin ihan sama miten tukka on (nutturalla) ja mitkä vaatteet on päällä (kotilook)! Kun pikkuinen kasvaa, ja aloitamme käymään kyläilyillä ja kaupungilla, on äidinkin hyvä opetella laittamaan itsensä valmiiksi pikaisesti. Se vaatii extra 5minuuttia! Ripsienpidennykset on varisseet, eli ehkä ensi kuussa (ennen syntymäpäivääni ja ristiäisiä) voisi olla jo ”äidin huoltoviikot”… katsotaan katsotaan miten onnistuu… Ei paineita 🙂

Äitiys jo raskausvaiheessa opettaa epäitsekkyyttä. Nyt haluat asettaakin vauvan etusijalle. Vauvan-ja äidin yhteinen hyvinvointi korostuu jo raskauden aikana. Olet raskauden myötä muuttumassa äidiksi ja se tuo myös ajatuksiin lapsuuden kokemuksia ja muistoja. Suhde omiin vanhempiin ja puolisoon muuttuu ja huomio keskittyy vatsassa kasvavaan lapseen.

Muista, että tulee hyviä ja huonoja päiviä. Naisen sisällä asuu joku, joka ei kuuntele kiireitä ja aikatauluja.  Yhdeksän kuukautta on pitkä aika ja silti aika menee nopeasti. Sen ajan me käytämme äidiksi valmistautumiseen, ja silti voi sanoa, että emme ole koskaan täysin valmiita. Äidiksi opitaan ja kasvetaan läpi elämän. Äiti – mikä ihana sana! Mieti minkälainen äiti haluaisit olla omalle lapsellesi? Ota elämänmuutos vastaan kaikkine iloineen, suruineen ja yllätyksineen! Se on elämää!

RESEPTI: HORMONI – COCKTAIL 

Relaksiini  ”Streching hormoni”

Odottaessasi elimistösi tuottaa relaksiinihormonia, joka helpottaa tulevaa synnytystäsi pehmentämällä sidekudoksia joustaviksi. Samalla löystyvät nivelsiteet. Relaksiini laajentaa synnytyksessä kohdunsuuta.

Progesteroni ”Keltarauhashormoni”

Progesteroni paksuntaa ja ylläpitää kohdun limakalvoa ja tukee alkion kiinnittymistä siihen. Progesteroni stimuloi maidontuotannosta huolehtivien rintarauhasten kehitystä. Keltarauhanen tuottaa progesteronia raskauden alkuvaiheessa. Raskausaikana elimistö tuottaa progesteronihormonia joka rentouttaa lihaksia ja estää kohtua supistelemasta ennenaikaisesti.

Oksitosiini  ”Onnellisuushormoni”

Oksitosiini on aivolisäkkeen takalohkosta vapautuva hormoni. Se liittyy synnytyksen käynnistymiseen ja kohdun lihakset supistumaan ja vauvan liikkeelle sekä kohdun supistumiseen normaalikokoon. Oksitosiinilla on tärkeä osuus myös maidonerityksen stimuloimisessa. Oksitosiinilla on todettu olevan pelkoa ja ahdistusta lieventävä vaikutus. Kosketus ja hieronta vapauttavat oksitosiinia, ja myös kaikki mielihyvän tunteeseen liittyvät asiat. Oksitosiini vahvistaa ihmisten välistä kiintymystä ja luottamusta toisiinsa.

Prolaktiini ”Maitohormoni”

Prolaktiinihormonia vapautuu aivolisäkkeen etulohkosta. Naisella prolaktiini stimuloi rintojen maidontuotantoa yhdessä oksitosiinin kanssa.

Sekoita ainekset keskenään – ja nauti runsain määrin!

Lepää, ulkoile, liiku, syö hyvin, tee mukavia asioita – hae vertaistukea ajatustesi kanssa!

Positiivista mieltä ja ihania, pehmoisen suloisia vauva-ajatuksia sinne tuleville äideille, jo äidiksi tulleille, ja äidiksi haaveileville!

p.s.välillä saa olla ärripurri – kohta teidän perheessä kiukuttelee joku ihan muu.

Kuva

Kuva

Kuva

www.sportmama.fi

Mainokset

Tietoja Sportmama Annemari

Fysioterapeutti, äiti, yrittäjä, tanssin-ja liikunnanohjaaja Helsingistä. Sportmama liikunta-ja hyvinvointi DVD suunniteltu odottaville äideille! Tule mukaan www.sportmama.fi
Kategoria(t): Raskausaika Avainsana(t): , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: SPORTMAMA: GRR! Minäkö hormonihirviö? Raskaushormonien vaikutus mielialaan!

  1. Vaikea kuvitella Ansku sinut pahalla päällä 😀

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s