SPORTMAMA: Vaipparallia – vauva-arkea synnytyksen jälkeen!

Vauvantuoksuista arkea

Kuva

Syysvauva

Tyttö täyttää pian 1kk. Pikku ihminen kasvaa ja samalla suuri elämänmuutos kasvattaa myös tuoreita vanhempia. Yövalvomiset ja loputon imetysrumba on alkanut. Vaippoja vaihdetaan kymmenen kertaa vuorokaudessa. Imetystä noin parin tunnin välein, ja äidin syliin on myös ihana nukahtaa. Tuttu sydämenrytmi ja äidin tuoksu lohduttaa. Olen ottanut yöt haltuuni vauvan hoidossa ja pikkuhiljaa voin sanoa jo tottuneeni yöherätyksiin… silloin kun nukutaan!

Kuva

Gesslein f6

Ensimmäisellä vaunukävelyllä kävimme yhden viikon vanhana. Tyttö nukahtaa nopeasti vaunuihin. Aloitimme 10 minuutin kävelyillä ja pidensimme pikkuhiljaa puoleen tuntiin ja siitä joskus tuntiin. Äiti saa myös kaipaamansa happihyppelyn! Kun työ ja harrastukset ovat olleet aina liikunnallisia, niin sitä kaipaa liikunnan tuomaa euforiaa ja hyvää oloa. Pyrimme käymään ulkona joka päivä! Vien roskat siinä samalla. Tehokkuus kunniaan. Myös kauppareissu hoituu samalla!

Kuva

Isin ostama ensimekko

Kuva

Kylvyn jälkeen

Ensimmäinen kylpy viikon vanhana lämmitti pikkuisen mieltä. Kerran viikossa on meillä sopiva kylpemismäärä, sunnuntai on kylpypäivä. Yöt on menneet jo ihan mukavasti, kun nukutaan noin 3-4h sykleissä. Ensimmäiset viikot meni vauvaa ihaillessa, ja joka ääntelyyn piti avata silmät. Omaa lastaan voi ihailla nukkuessa vaikka kuinka pitkään, ihana näky. Olemme nukkuneet perhepedissä, silloin vauvan saa heti ruokintaan keskellä yötä. Pinnasänky on ihan sängyssä kiinni,eli jossain vaiheessa olisi tarkotus nostaa vauva (ehkä) sänkyykin nukkumaan tai sitten hankitaan vaan vielä 20cm leveämpi sänky. Perhepeti on osottautunut hyväksi ratkaisuksi juuri nyt! Pikkuinen haluaa nukahtaa lähelle (ja herätä vierestä!) Äiti voi samalla tarkistaa, että kaikki on hyvin.

Kuva

Päikkärit

Kuva

Mobile Fisher & Price

 

New born baby – valokuvaus

Kuva

Taidestudio

Lauttasaaren muksukuvaus.com on erikoistunut vastasyntyneiden vauvojen-, lasten-, perhe-sekä odotusajan kuvauksiin. Kuvaukset voidaan toteuttaa studiossa tai Lauttasaaren merellisessä miljöössä.

Studiolla on paljon rekvisiittaa valittavissa tai halutessa voi olla omaa rekvisiittaa. Meillä oli studiolla mukana muutama ensilelu ja oma viltti. Prinsessan isi oli myös ostanut hienon juhlamekon, ja napsasimme myös perhepotretin lopuksi (vaikka äippä olikin vielä hieman väsyneen näköinen!)

Valokuvaajamme Marita on kuvannut useita vuosia vastasyntyneitä ja on työssään rautainen ja huumorintajuinen ammattilainen.

Vastasyntyneen kuvauksissa täytyy ehdottomasti suosia valokuvaajaa, kuka on erikoistunut pienten vauvojen kuvaukseen. Silloin valokuvaaja tietää kuinka toimia vauvan ehdoilla, niin että on turvallinen ja hyvä olla. Suosituksena on, että vastasyntynyt kuvataan, ennen kuin hän täyttää kaksi viikkoa. Meidän prinsessa oli hereillä koko kuvauksien ja nukahti vasta, kun laitettiin vaunuihin matkalle kotiinpäin. Tuli syötettyä, ja pissasi pyyhkeeseen, puklasi ym. Eli vähän erilaista kuvausta – AJAN KANSSA, vauvan ehdoilla mennään. Prinsessa pääsi myös isänsä kanssa kuviin. Tulee ihania muistoja kotialbumiin tai kehyksiin seinälle.

Kilot karisee synnytyksen jälkeen

Tehokkuutta on oppinut tuoreena äitinä – sekä syömään ennätysnopeasti! Imetyksen ansiosta ruokahalu on ISO ja tämä onkin aikaa, jolloin saa ja pitää syödä. Pyrin syömään terveellisesti, mutta olemme ”sortuneet” myös hyvällä omatunnolla herkutteluun. ”Anoppi” teki onnekseni ruokaa pakkasen täyteen. Oikean, tervellisen ruan lisäksi annan itselleni luvan hieman herkutellakin tässä pikkuvauvan arjessa.

1viikko synnytyksen jälkeen kotona:

Kuva

Kuva

Raskauden aikana sain +12kg joka on ns.normaalia painonnousua. Synnytyksen jälkeen sairaalassa minulle jäi vielä mahaa, ja ensimmäisenä päivänä kotona painoa oli tippunut -4kg. Olin vielä turvoksissa synnytysrupeamasta. Viikko synnytyksestä paino oli kuitenkin tippunut jo -8kg ihan itsestään. Imetyshän palauttaa vartaloa ja kuluttaa energiaa.

Tavoitepainoon on vielä -7kg. Imettäessä kulutus on suurempi, eli tarvitset noin 600kcal lisäenergiaa. Nyt ei ole aika laihduttaa! En suosi laihdutuskuureja muutenkaan, vaan terveitä elämäntapoja. Terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon on silti syytä kiinnittää huomio. Paljon värejä ja proteiinien sekä hyvien rasvahappojen metsästystä. Alussa käyn vaunulenkeillä, venyttelen kotosalla ja teen syviä vatsalihasharjoituksia lantionpohjanlihasten harjoituksien lisäksi.

1kk synnytyksen jälkeen:

Kuva

Kuva

Lantionpohjanlihaksia kannattaa treenata jo ennen synnytystä! Perusharjoituksena vatsalihaksille olen tehnyt seuraavia:

1) ”vetänyt napaa sisäänpäin” eli hakenut pientä jännitystä vatsalihaksiin seisten tai selinmakuulla samalla puhaltaen ulos

2) joskus arkirutiinien keskellä teen sivutaivutuksia seisten sivulta sivulle (jännitä samaan aikaan napaa kohti selkärankaa)

3) pieniä nopeita kiertoja seisten, niin että lantio pysyy paikallaan ja ylävartalo kiertää.

Sportmama DVD.llä opetetaan raskauden ajan liikuntaa & lantionpohjanlihaksia  – ja harjoituksia voi hyvin tehdä myös synnytyksen jälkeen, kun on aika palautua! Usein harjoittelu kannattaa aloittaa jälkitarkastuksen jälkeen hiljalleen.

Imetysrumbaa ja vaipparallia

Rintaruokinta on tiheää, usein 2-3h välein. Kannattaa henkisesti varautua siihen, että ÄITINÄ olet siis koko ajan vauvassa kiinni – siis vauva sinussa! Ruokintojen välissä vauva haluaa nukahtaa turvalliseen paikkaan, eli syliin. Alkuviikko voi olla stressaava, kun imetystä vasta opettelee ja tuntuu, ettei vauva saa tarpeekseen ruasta. Nännit olivat kipeät ja ekoina päivinä tuli jopa hieman verta! Oikea imetysote, tottuminen, ja Lanolin(?) rasva auttaa nopeasti! Keräsin kirjoituksen loppuun muutaman hyvän linkin, josta voi olla sinullekin apua imetysrumban alkaessa. Nyt olen opetellut pumppaamaan maitoa AVENT käsipumpulla joka toimii hyvin! 40ml pumppaan heti aamusta iltaa varten, kun vauva haluaa tankata tiheämmin ennen yötä. Pullolla voi myös ruokkia isi tai joku muu. Sen takia opettelin sen jo nyt. Hyvin syö tissiä, vaikka on saanut pulloa ekaa kertaa jo sairaalassa!

Tuttia on kokeiltu ensin viikon vanhana ja sitten kun ei kelvannut, niin vasta myöhemmin. Pari kertaa jaksanut imeä tuttia hetken. Mutta ei oikein aja vielä asiaansa..imeskelee mielummin tissiä ja nukahtaa siihen. Tutti voisi olla hyvä keino tuohon imeskelyyn, kun ruoka on ruokailtu… Jossain suositeltiin, ettei pulloa tai tuttia anneta liian aikaisin – voi vaikuttaa siihen, että imetys hankaloituu, mutta meillä ei ole ollut sellaista ongelmaa. Nämä kuuluvat kategoriaan ”kokeile” eli kokeilemalla oppii mikä teille sopii parhaiten. Tutti ei ole pakollinen, jokainen löytää omat keinonsa vauvan rahoitteluun, yleensä syli toimii hyvin!

Vaipparallia harrastetaan myös nykyään, eli kaupasta saa santsata useamman pakkauksen. Vaippoja kun menee noin 8-10 vuorokaudessa. Roskis täyttyy nopeasti! Meillä on ihan perus kannellinen poljinroskis käytössä, vaikka jotkut suosivatkin ”vaipparoskiksia” jotka estävät hajut. Meillä ei vielä mitään hajuhaittoja ole ollut, ja roskis tyhjennetään joka toinen päivä. Vaipoista tuli ensin hiukan vaippaihottumaa taipeisiin, kun iho on herkkä ja hankautuu rikki. Tähän auttaa huolellinen kuivaus taputellen pyllypesun jälkeen, ilmakylvyt, sekä bepanthen rasva rikkinäiseen ihoon! Simsalabim, keinot auttoivat!

Kolmeviikkoa kahdestaan, minä ja prinsessa

Äidillä on kädet täynnä, vauvaa nimittäin! Nyt kirjoittelen parhaillaan prinsessa rinnalla, kantoliinassa ja imetystyyny vielä tukena alla. Luultavasti keskeytän kirjoittamisen useaan kertaan, ja jatkan taas, kun siihen löytyy sopivaa aikaa. Kantoliinaan totuttelu vie aikansa. Uskon sen olevan kuitenkin hyöydyllinen kapistus, jotta saan välillä kädet käyttöön tehokkaasti, enkä toimi vain yhden käden varassa. Prinsessamme on oikea sylivauva.

Kuva

Prinsessan isi oli suureksi avuksi ensimmäiset kolme viikkoa, ja hänestä kuoriutui oikea kokki! Nyt hän on ulkomailla kolme viikkoa, ja se tarkoittaa, että minä ja prinsessa ollaan kaksin kotona. Ensimmäisten vauvakuukausien aikana kannattaa delegoida siivous ja kaupassakäynti & ruoanlaitto, koska itse keskityt 24h/7 vauvanhoitoon. Ja tarviihan sinunkin levätä ja nukkua silloin, kun siihen tarjoutuu mahdollisuus. Meidän prinsessan mummit on onneksi päässeet suureksi avuksi mm.ruanlaittoon, siivoukseen ja kaupassakäynteihin. Ruokaa on nyt pakastin täynnä. Kannattaa todella ottaa apu vastaan, sitä tarvitaan. Ystävät ovat avuksi myös mm.sylinä ja tuovat kaupasta tarvikkeita tullessaan.

Kuva

Hki-Vantaa

Kyllä me ikävöidään jo nyt kovasti isiä kotiinsaapuvaksi. Kolme viikkoa on lyhyt aika silti.

Hyvä vinkki on; nuku ja lepää silloin kun vauva nukkuu. Meillä on tapana mennä yhdessä sänkyyn päikkäreille, joskus nukutaan, ja joskus kukutaan. Kyllähän väsymys painaa välillä päälle, mutta se kuuluu asiaan! Sitä joutuu myöntämään, että olo on välillä zombie. Ei niin fresh ja sport, kuin haluaisi. Silti nauttii ihanasta pikkuprinsessasta täysin rinnoin ❤

Kuva

Päikkäreillä

Asiakkaani sanoi hyvin; ”välillä on ruusuista ja välillä ketuttaa… Väsymys tietenkin! Tunteet kuuluu asiaan ja värikkäät mielialat varsinkin synnytyksestä toipumisen yhteydessä, kun hormonit sekoittavat, synnytys painaa vielä kehoa ja valvomisesta johtuva väsymys saa otteen. Kaikki on uutta ja on paljon opeteltavaa! Älä huoli, ensimmäisen kahden viikon jälkeen alat pääsemään jyvälle. Jossain neuvottiin kestämään ”6 viikon koettelemus” jonka jälkeen helpottaa. Äitiyshän on opettelua alusta loppuun saakka. Viikko viikolta rutiinit helpottuvat. Ihanaa on seurata, kuinka prinsessa kasvaa ja kehittyy. Ensimmäinen hymykin on väläytetty!

Sportmama DVD valmiina painosta!

Tänään perjantaina saapui ISO lähetys, kun tehtaalta lähetettiin 1000kpl DVD.tä!

Kuva

Naatti bataatti auttoi äitiä DVD boksien roudauksessa ottamalla unet

Kuva

Olohuone tämännäköinen!

Pian ennakkomyynnissä!  www.sportmama.fi 

 

 

Tässä linkkejä tuleville -ja tuoreille äideille!

Imetyksen ensipäivät 

Pullonpyörittäjien opas 

Vauvan unirytmeihin- ja iltarutiineihin

Nautinnollisia lukuhetkiä! Nyt neuvolaan kuukausitarkastukseen!

Mainokset

Tietoja Sportmama Annemari

Fysioterapeutti, äiti, yrittäjä, tanssin-ja liikunnanohjaaja Helsingistä. Sportmama liikunta-ja hyvinvointi DVD suunniteltu odottaville äideille! Tule mukaan www.sportmama.fi
Kategoria(t): Raskausaika Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s