SPORTMAMA: ”Äitien uusi villitys – realistiset vartalonkuvat nettiin”

Kuva

Rohkeat synnyttäneet äidit ovat villiintyneet blogikirjoituksissaan, ja julkaisseet itsestään kuvia raskauden jälkeen. Roikkuvaa nahkaa ja raskausarpia. Muotoa, luonnollista, ja todellista. Haluan raapustaa ajatuksiani tästä inspiroituen. Roikkuvaa nahkaa vielä odotellen!

http://mamigogo.bellablogit.fi/2013/07/29/a-beautiful-body-haaste/

Kuva

Mielestäni on hienoaa ja rohkeaa lähteä tähän mukaan! Upeaa naiset! Synnytyksen jälkeen muutokset kehossa ovat odotettavissa. Epätäydellinen vartalo on mielestäni kaunis. Kauneus lähtee itsensä ja vartalonsa kunnioittamisesta JA MYÖS vartalon ja mielen ravitsemisesta.

Ihailen kyllä naisia, jotka palautuvat synnytyksen jälkeen ”omiin” mittoihinsa, tai ehkä ovat tehneet jopa elämäntapamuutoksen ja ovat vielä paremmassa kunnossa kuin ennen synnytystä, jos ovat tuskailleet liikakilojensa kanssa. Ihailen naisia, jotka löytävät arjestaan oman liikuntahetken. Ihailen naisia, jotka uskovat itseensä ja ylittävät itsensä, joskus jopa yllättävät itsensä! Ihailen naisia, jotka ovat taistelleet ylipainon kanssa ja ovat vihdoin löytäneet omat voimavaransa elämänsuuntansa muuttamiseen. Ovatko he tehneet valintoja, jotka johtavat kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin? Sitä emme tiedä. Sillä joskus fitnessbuumikin voi mennä äärimmäisyyksiin, ja silloin unohdetaan helposti oleellinen seikka – mielen tasapaino ja harmonia. Ääripäitä on siis molempia lajeja, ja haastavaa on varmasti jokaiselle löytää se kultainen keskitie. Pyrin itse kohtuuteen, ja yrittämään parhaani, sillä sen antaa tilaa niin keholle kuin mielekkin.

Raskausaikahan voi olla monelle naiselle herätys elämäntapamuutokseen, jolloin opetellaan syömään hyvin, ja tuodaan nämä perinteet myös osaksi omaa jälkipolvea. Syödään hyvin – lapsen, äidin ja perheen hyvinvoinnin-ja terveyden edistämiseksi!

Mielestäni meidän kuuluu toki hyväksyä ja olla armollisia kehollemme, mutta myös kunnioittaa ja arvostaa. Kunnioitus ja arvostus on mielestäni sitä, että hyväksymme kehomme sellaisenaan JA ravitsemme sitä oikein terveyttä ja hyvinvointia edistäen! Kehomme kaipaa myös liikuntaa, ja jokaiselle löytyy oma tapa liikkua. Meillä jokaisella on jo olemassa maailman paras kuntoiluväline, nimittäin oma kehomme. Meidän tulee vain opetella käyttämään sitä oikein, kehoa kuunnellen.

Olen sitä mieltä, että jos syöt päivittäin tai usein roskaruokaa, jonka tiedät olevan haitallista polttoainetta – et kunnioita kehoasi. Jos laiminlyöt ravitsemusta ja liikuntaa elämässäsi, laiminlyöt myös itseäsi.

aamupala_raskaudenaikanaJPG

HYVINVOINTI – MITÄ SE ON?

Itsensä hyväksyminen sellaisena kuin on. Kun katsot peiliin, mitä näet? Voisitko katsoa uudestaan, ja itsesi arvostelemisen sijaan kehua vartaloasi? Voisitko nähdä vartalosi ainutlaatuisena, luonnollisena, kauniina kaikkine virheineen ja vikoineen. Se ei ole helppoa aina, eikä sen tarvitsekaan olla aina näin. Mutta jos PÄÄOSIN voit hyväksyä itsesi sellaisena kuin olet, on sinulla paljon enemmän ANNETTAVAA itsellesi ja myös ympäristöllesi. Jos et ole tyytyväinen peilikuvaasi, mieti voisitko kohdella vartaloasi paremmin? Ravitse sitä hyvin, liikuta sitä kohtuudella, voitele mieltä. Sillä keho ja mieli ovat yhtä. Lopeta jatkuva peiliin tujoittaminen. Lopeta suorittaminen ja keskity hyvinvointiisi. Kukapa ei haluaisi tuntea voivansa hyvin! Siitä tulee sana HYVINVOINTI. Voida hyvin. Hyvä olo. Hyvä vointi.

Kohtele muita kuten kohtelisit itseäsi. Ei kai lähtökohtasi ole arvostella ystäviesi ulkokuorta? Toivottavasti ei. On eri asia kysyä hienotunteisesti parhaalta ystävältä, että onkohan sinulla kaikki hyvin? – kun huomaa ystävän lihoneen reippaammin – kuin laukaista ajattelemattomia kommentteja ulkonäöstä toista satuttamalla. Lähtökohtaisesti voit siis myös itse tarkkailla kehonkuvaasi peilistä ja huomata myös epätäydellisyydet kehossasi, hyväksyä ne ja kohdella hienotunteisesti ja terveyttä kunnioittaen. Olenko kunnioittanut vartaloani ja voisinko kunnioittaa sitä paremmin jatkossa?

Kaunis kehonkuva lähtee usein omasta itsetunnosta, ja voit opetella vahvistamaan itsetuntoasi. Mitä sinä osaat ja mitä uutta haluaisit oppia? Kirjaa ylös paperille. Säilytä tämä ja palaa kuukauden kuluttua asiaan. Mieti onko mikään muuttunut toimintatavoissasi. Pyritkö edistämään elämänlaatuasi?

KEHOSI ON TEMPPELISI

Kuva

Olet  varmasti joskus kuullut tämän lauseen, kuten myös ”olet mitä syöt”!

Tämä pitää usein paikkansa. Hyvä olo kehossasi lähtee siitä, että kohtelet sitä hyvin. Voitele ja hoida, liikuta ja venytä. Jos sinulla on tapana ravita kehoasi liian vähän tai jatkuvasti epäterveellisesti syömällä, et kunnioita vartaloasi. Olet väsynyt, sairastelet ja mielialasi laskee.

STOP! Tarvitset riittävästi puhdasta ravintoa ja ravintoaineita, jotta kehosi toimii optimaalisesti! Eihän autokaan jaksa liikkua eteenpäin, jos se ei saa tarpeeksi ravintoa. Mitä käy jos tankkaat autosi väärällä bensalla? Se menee rikki. Eli jos syöt epäterveellisesti, kehosi ei voi hyvin. Tankkaathan autosikin oikealla bensalla, mikset siis välittäisi myös itsestäsi! JOKAINEN voi oppia syömään. Voit kirjoittaa tämän ylös paperillesi ”haluan oppia…..”. Sen sijaan, että kirjoitat ”haluan oppia syömään oikein” kirjoita konkreettisia asioita kuten ”haluan oppia syömään riittävästi  (5-6 annosta) kasviksia, marjoja ja hedelmiä päivässä”! Näin asiat tulevat tapahtumaan eikä tavoite jää epäselväksi.

Henkinen hyväksyntä on tärkeää, ja vähintään yhtä tärkeää on fyysinen hyvinvointi. Monipuolinen ravinto ja liikunta pitää koneistosi toiminnassa. Terveellinen ravinto ja liikunta vähentävät erilaisia kiputiloja, lihasjännitystä, stressiä ja sairauksia. Silloin SINÄ voit paremmin ja jaksat enemmän. Voit saada lisää energiaa arjen pyörittämiseen, parempaa unenlaatua, onnistuneita ihmissuhteita. Ja muista, AINA ei tarvitse jaksaa. Tulee elämäntilanteita, joissa voi hukata itsensä. Tärkeintä on, että löytää itsensä taas uudestaan. Kohtele vartaloasi kunnioittavasti, älä väheksy oikean ravinnon ja liikunnan merkitystä mielen ja kehon hallinnassa ❤

Kuva

Kurkista jääkaappisiisi ja mitä näet? Kuvastaako se elämääsi? Jos se on tyhjä – täytä se asioilla, jotka saavat sinut voimaan paremmin. Jos se on sekaisin, järjestä niin, että löydät haluamasi. Jos se on pullollaan sinulle haitallisia asioita, heitä ne roskiin. Ja hanki uutta tilalle. Tuo jääkaappiisi väriä, monipuolisuutta ja hyvää oloa. Joka kerta kun avaat jääkaapin oven, saat osaksesi sitä, mitä olet hakemassakin! Jos vain kurkistat sinne ja suljet oven, et ole vielä valmis muuttamaan elämäntapojasi hyvinvointisi edistämiseksi.

Kuva

RASKAUS, SYNNYTYS JA NAISEN KEHONKUVA lähtee mielestäni siis HYVINVOINNISTA ja siksi inspiroiduin kirjoittamaan aiheesta. Hyvinvointi on kokonaisvaltaista ja sitä kannattaakin tarkastella monesta eri näkökulmasta. Mielestäni nämä ovat tiivistettyinä itsensä hyväksyminen, itsensä ravitseminen ja itsensä liikuttaminen. Joskus raskas elämäntilanne tai sairaus voi horjuttaa mieltä hetkellisesti. Ole silloinkin itsellesi armollinen ja huolehdi itsestäsi.

HYVINVOINTI lähtee oman itsesi huolehtimisesta. Kirjoita paperille HYVÄ OLO ja ympyröi se. Mieti asioita, mitkä lisäävät hyvinvointiasi ja tuovat samalla hyvää oloa kehoa ja mieltä kunnioittaen. Kirjoita ne ylös.

Kuva

Seuraa tätä HYVÄÄ OLOA. Se lähtee sisältäpäin.

Kuva

Minulle hyvää oloa tuovat; ”raikas ja marjaisa aamupalasmoothie, pitkä ja rauhallinen lenkki luonnossa koiran kanssa, rentouttava saunahetki lumimyrskyn jälkeen, varpaiden upottaminen rantahiekkaan lämpimänä kesäpäivänä, herkutteluhetki mansikkarasian kanssa puiston penkillä, rentouttava venyttelyhetki kalliolla, kauneuspäivän viettäminen hemmotellen ripsihuollossa & varpaan kynsien geelauksessa, kampaajalla se hetki – kun pestään väri pois ja saan rentouttavan päähieronnan, mieheni antama rentouttava hartiahieronta, ystävän kanssa uuden liikuntalajin kokeileminen yhdessä, hikinen lenkki tai treenituokio raskaan työpäivän jälkeen, se että saa herätä ilman herätyskelloa!” Näitä olisi vaikka kuinka monta. Kuva

Kuulostaa ihanalta, eikö? Joskus arjen kiireessä tämä unohtuu, ja siksi on hyvä muistuttaa itseään tästä aika ajoin. Ota haaste vastaan ja lähde toteuttamaan hyvää oloa! Ja muista, hyvä olo lähtee sisältäpäin.

Nautinnollista elokuuta,

Vielä ”pallomaha” Ansku

www.sportmama.fi

Kuva

Mainokset

Tietoja Sportmama Annemari

Fysioterapeutti, äiti, yrittäjä, tanssin-ja liikunnanohjaaja Helsingistä. Sportmama liikunta-ja hyvinvointi DVD suunniteltu odottaville äideille! Tule mukaan www.sportmama.fi
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: SPORTMAMA: ”Äitien uusi villitys – realistiset vartalonkuvat nettiin”

  1. Ihana Ansku !! Näytät aina niin raikkaalle ja hyvälle ! Tervetuloa Hypoxiin synnytyksen jälkeen hoitamaan ihoa ja polttamaan niitä raskauden tuomia vauvakiloja 🙂
    http://www.hypoxi.fi/hypoxi_rasvanpoltto_naisille.php

    • Hei Sofia & Kiitos kommentista! Ehdottomasti otan haasteen vastaan, ja synnytyksestä toivuttuani katsotaan vihdoin HYPOXI projekti käyntiin kiinteyttämään ja hemmottelemaan vartaloa! Huikeeta! Ihanaa kesää!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s