SPORTMAMA: Elämää raskauspahoinvoinnin kanssa

Elämämme mullistui tammikuun lopussa 2013 kun raskaustesti näytti positiivista! Kaikki tapahtui yllättävän nopeasti, sillä vauva oli heti valmis maailmaan, kun annoimme ajatuksen asialle. Jännitystä näytelmään toi se, että avomieheni suorittaa vielä viimeistä vuotta opintojaan Australiassa. Tästä huolimatta hän on ollut minulle suuri tuki ja pystynyt suorittamaan opintojaan myös etänä täällä Suomessa. Päätimme yhdessä, että opinnot tehdään loppuun ja rakennamme perhe-elämää samalla tänne Suomeen. Jännittävä vaihtoehto olisi ollut myös muuttaa Australiaan. Olimme mielestämme etuoikeutettuja, että meillä oli mahdollisuuksia mistä valita!

Nyt elän uutta ja ihmeellistä aikaa! Vauva ”tyyppi” potkii jo kovasti masussa – laskettu aika on syyskuun lopussa. Aika on mennyt nopeasti – minäkö viimeisellä raskauskolmanneksella?! On ollut ihmeellistä seurata, kuinka maha oikeasti LIIKKUU ja tyyppi potkii niin, että maha venyy! Olen mielestäni jaksanut hyvin – toki keho kaipaa lepoa enemmän kuin normaalisti. Ensimmäisessä raskauspostauksessani haluan kertoa sinulle KAIKEN raskausajan vaivoistani tähän asti. Keväällä työpäiväni ovat olleet pitkiä mutta koen, että minulla on niin palkitseva työ, ja että olen saanut asiakkaistani paljon energiaa. Olen jaksanut (tähän asti) ohjata tanssitunteja, allasliikuntaa, zumbaa, kahvakuulaa, jumppia ja omia asiakkaitani – kaikesta pienestä vaivasta huolimatta! Positiivisesti eteenpäin.

SIISPÄ KAMALAT RASKAUSVAIVAT alusta asti

Ensimmäinen raskauskolmannes (1-3kk) Pahoinvointi ja oksentelu – voitteko kuvitella, että kaikki eivät oksenna raskauden aikana!?

Huolimatta siitä, että ollessani ensimmäisellä kuukaudella raskaana Australiassa lomalla helmikuun alussa – oksentelut alkoivat. Ja se ei muuten ollut mitään aamupahoinvointia vaan KOKO PÄIVÄN kestävää pahoinvointia ja vessassa juoksentelua. Apteekkari rauhoitteli tilannetta ”dont worry – it only takes 3months” ja siinä vaiheessa ajattelin, että tätäkö pitäisi kestää 3kk!

Kenguruiden kanssa

Kenguruiden kanssa

Pahoinvointi hellitti niin, että pystyin nauttimaan loman antimista mm.Sydneyn Ooppera, Hunter Valleyn viinitilat ja kuumailmapallolento, kenguruiden bongaus ja vierailuja eläinpuistoissa ihmettelemässä koalakarhuja (ja vauvalle tarttui mukaan ensimmäiset pehmolelut koala ja norsu!) Silloin tällöin piti päästä vessaan äkkiä ja oksentaminen helpotti aina oloa hetkellisesti. Jälkikäteen olen ihmetellyt miten tuosta oksentelustakin tuli lopulta niin ”arkea”… onneksi sain huomata että KYLLÄ se väistyy. Voi sitä aamun riemua, kun heräät ja aamupala pysyy mahassa.

IMG_1377

Hunter Valley viinitilat

IMG_2062

Australian Beachilla

Niitäkin aamuja oli usein, että oksensin aamupalan ulos, pesin  hampaat, ja juoksin bussiin, jotta ehtisin töihin ohjaamaan! Jotenkin työpäivät ohjatessa ja liikkuessa tuntuivat kuitenkin ”ihan hyviltä”, joskin pientä väsymystä ja huonoa oloa. Työpäivän jälkeen taas bussin viimeiset kurvit tuntuivat ylivoimaisilta, ja jouduinkin usein jäämään aikaisemmin pois, ja kävelemään (hieman yökkäillen) kotiin halaamaan posliinipönttöä. Iltaisin ei sitten jaksanutkaan enää tehdä MITÄÄN!

Vinkki; kannattaa syödä vähän kerrallaan ja pieniä välipaloja, varaten hedelmiä, jogurttia, mustikkakeittoa, näkkileipää – jotain neutraalia! Ja juoda vettä usein. Itse en pystynyt kunnon ruokia oikein syömään, vaan pahoinvoinnin vuoksi söin vaaleaa leipää, croissantteja ja riisipiirakoita. Kunhan sain jotakin alas ja energiaa työpäivääni! Syö sitä mikä maistuu pahoinvoinnin aikana, jotta saat energiaa. Ehkä mielummin kuitenkin joku mahdollisimman ravitseva välipala vs. epäterveelliset herkut pitkällä tähtäimelllä!

Jotenkin onnistuin silti liikkumaan työni puolesta, jätin kuitenkin omat treenini väliin, enkä oikeastaan parin kerran jälkeen käynyt enää kuntosalilla. Alaselkäkivut alkoivat oireilemaan aika alussa, jotka heijastuivat pakaraan ja lantioon. Koiraani ulkoilutin. Työni on onneksi yhtä liikkumista!

Raskauden toinen kolmannes (4-6kk) alaselkäkipuja ja liitoskipuja

Olin vko 20 raskaana ,kun menin fysioterapiaan raskauden alaselkä-ja pakarakipujen vuoksi, jonne terveydenhoitajani opasti kertoessani vaivoistani. Fyssarina tiesin jo lantionpohjanlihasten tärkeydestä, joten lantionhallintaan sain uusia näkökulmia. Usein sitä tarvitsee ulkoisen silmäparin ja neuvonantajan, jotta malttaa tehdä näitä ehkä hieman ”tylsähköjä” terapeuttisia harjoitteluja.

Vinkkinä pakarakipuihin; osta tennispallo, asettaudu sen päälle ja ”hiero” itseäsi pallolla.

Tässä 13.5. "tyyppi" jumpasta tulossa. Energiaa piisaa!

Tässä 13.5. ”tyyppi” jumpasta tulossa. Energiaa piisaa!

Töistä tulossa.

Töistä kotiin. Onhan siinä jo masua!

Kevään mittaan kävin myös fysioterapeutin järjestämässä mammajumpassa, jossa pienryhmässä treenasimme vartalonhallintaa, tasapainoa, lantionpohjanlihaksia ja liikkuvuutta. Oli hauska huomata peilistä kuuden viikon kurssin aikana miten maha kasvoi. Ekoina kertoina mahani ei näkynyt ollenkaan, ja viimesinä kertoina tunsin jo”kuuluvani” pallomahaisten joukkoon! Mammajumppa tuntui kevyeltä, mutta onhan se tärkeää opetella mm.lantionpohjanlihasten hallintaa, jotta synnytyksestä palautuminen olisi nopeampaa!

Tulen opettamaan sinulle odotusajan mammajumppaa – joten pysy kuulolla! Kannattaa seurata blogia ja www.sportmama.fi syksyn aikana! (Mammajumppa DVD sinunkin kotiisi!)

Siirtyessäni 4-5 kuulle, oloni oli jo selkeästi virkeämpi, kun pahoinvointi (suurimmaksi osaksi) väistyi. Tuntuikin siltä, että virtaa riitti! Nyt tiedän miltä tuntuu energinen kausi! Aloin puuhastella pitkien työpäivien jälkeen kotonakin siivoushommista kokkailuihin. Pyykkikone hurrasi ja koska olimme muuttaneet ennen vappua uuteen kotiin, niin puuhasteltavaa riitti. Huomasin, että minusta oli tullut aamuvirkku. Heräsin helposti valoisaan aamuun jo ennen herätyskelloa ja silti jaksoin painaa iltamyöhään saakka puuhaillen.

Kesäkuussa en olisi malttanut jäädä kesätauolle työpaikaltani, sillä virtaa riitti. Jumppia kävin ohjailemassa hieman extraa, ja kävinhän keväällä aquazumba koulutuksen! Jaksoin käydä jumpissa, kävelyillä, ohjata tunteja zumbasta kahvakuulaan ja välillä kuntosalillakin. Otin muutaman tunnin yksityistunteja parisalsasta Janne Talasmalta, josta minä ja vauva nautimme molemmat! Kun äidillä on hyvä olo, niin vauvakin voi hyvin!  Kannattaa tehdä asioita, joista nauttii, pitää terveydestä hyvää huolta sekä levätä myös riittävästi. Kuuntele kehoasi, olemme yksilöitä.

Siirtyminen vikalle kolmannekselle (vko26) kesälomalla brassisokerointia & flunssa

Nyt ollaan siis jo kesäkuussa ja lomalle jäädessäni suuntasimmekin reissuun avomieheni kanssa. Raskaus yllättää ja moneen ihmetykseen olenkin löytänyt vastauksen netin ihmeellisestä maailmasta. Olin jo viikon ajan tuntenut outoa kiputuntemusta/turvotusta alapäässä. Ne ilmenivät liitoskivuiksi. Tämä tuli yllätyksenä, koska en ollut törmännyt aiheeseen missään! Kävely ja asennon vaihtaminen oli vaikeaa. Ja kenkien pukeminen jalkaan (yhdellä jalalla seisoiminen) sattui. Lisäksi päätin ennen lomalle lähtöä ottaa brassisokeroinnin (auts!) ja tämä aiheutti sen, että alakerta turposi, punotti ja oli kipeä. Piti marssia Brysselissä apteekkiin, ja kertoa miesapteekkarille – mihin vaivaan tarvitsin desinfiontiainetta ja rauhoittavaa voidetta (Bepanthen)…voi ei.

Kolme päivää siinä meni kunnes turvotus parani, ja liitoskivut hellittivät pikkuhiljaa. Uskalsin silti suositella brassisokerointia ystävillenikin, sillä kyllähän se pitää kokea edes kerran elämässä!

Nautimme lomastamme Brysselistä ja kauniista Pariisista (yksi lempikaupunkini!) Olen siis intohimoinen matkustelija. Brysselin kulttuurista (ja vohveleista) nautittuamme suuntasimme junalla matkaa eteenpäin ihanaan Pariisiin. Olo oli tukkoinen ja väsynyt. Lopulta flunssa voitti ja kaaduin sänkyyn. Flunssa tuntuu raskaana 10krt pahemmalta kuin tavallisesti! Et voi lääkitä silloin itseäsi kuin luonnollisin keinoin (lepo, veden juominen) Olo oli voimaton ja limakalvot herkillä. Onneksi ehdimme nauttia Eiffelin nähtävyyksistä, Pariisin Kabareesta, hyvistä ruokailupaikoista, ja pienestä shoppailustakin ennen sairastumista.

Disney Shop - Pariisi. Täältä "tyyppi" sai tuliaisen!

Disney Shop – Pariisi. Täältä ”tyyppi” sai tuliaisen!

Paris. Eiffel. Juhannus 2013.

Paris. Eiffel. Juhannus 2013.

Pariisi, nähtävyyksiä ja ostoksia!

Pariisi, nähtävyyksiä ja ostoksia!

Pariisin kesä 2013 ja Seine.

Pariisin kesä 2013 ja Seine.

Kaaduin lopulta sänkypotilaaksi ja kovan yskän ja kuumeen saattelemana Suomeen (korvat kipeänä laskun aikana!) Lääkärissä Mehiläisessä varmistui kuitenkin, että virusflunssa on kyseessä ja asetti viikon sairaslomalle lepoon. Panadolia ja tiettyä yskänlääkettä saa ottaa tarvittaessa. Lääkäri oli mukava ja mielestäni sanoikin hyvin ”mielestäni ei kannata oman itsensä vuoksi ottaa lääkkeitä, joista ei ole varma. Sillä JOS jotakin ilmenisi, siitä voisi tulla itselle todella huono omatunto, vaikka se ei liittyisikään mitenkään tapahtuvaan, mietit aina, johtuiko se siitä”! Päätin olla ottamatta yskänlääkettäkin, vaikka se oli sallittua.

Selvisin vanhan kansan keinoin kurlaamalla suolavettä ja huuhtelemalla limakalvoja nenäkannulla. Yöt tuli kyllä valvottua, kun en pystynyt nukkumaan. Kirjoitin & suunnittelin erästä projektia öisin.

Flunssa päällä. Viimeinen lomapäivä Brysselissä ja nousin sängystä syömään.

Flunssa päällä. Viimeinen lomapäivä Brysselissä ja nousin sängystä syömään.

Kuumeen noustessa vilunväristykset ovat todella voimakkaita, ja laskiessa hikoilen kovasti. Yskä ja hengenahdistus on pitänyt valveilla. Illalla yskiessäni sain rajun ”krampin” ylävatsaan, tuntui kuin vatsalihas olisi revennyt. En pystynyt liikkumaan sohvalla ja säikähdin. Kramppi kesti noin 10minuuttia, enkä pystynyt liikkumaan. Soitimme varmuudeksi Kättärille ja sieltä sanoivat, että kuulostaa siltä, että kaikki on hyvin. Jos vuotoa olisi tullut tai kohtauksia olisi useampia tai pidempikestoisia, niin silloin voi soittaa uudestaan. Samoin, jos ei tunne vauvan liikkeitä. Kyllähän meidän vauva kovasti mahassa potki heti krampin jälkeenkin. Tyyppi on kova liikkumaan ja heittelee kuperkeikkaa ahkerasti. Kaikki hyvin.

Hengityslihakset jumissa ja rintarangan kipu

Kovan yskimisen ja ehkä tuon krampin jälkeen lihakset menivät rintarangassa aivan lukkoon. Reissussa minulla oli jo hieman tuota niskan ja lapaluiden välien arkuutta lihaksissa. Rintarangan jäykkyyshän vaikuttaa usein hengitykseen – saattaa jopa tuoda sydänpistoja. Koitin kevyesti mobilisoida rintarankaa liikkuvuusharjoituksilla (kiertoja, hartioiden kohauttelua, soutua, hengitysharjoituksia) terapeuttisilla menetelmillä (selinmakuulla rullaus pyyherulla lattialla lapojen alla) ja niskan lihaksia venyttelemällä. Normaalisti levittäisin yötä vasten Voltaren kipugeeliä, mutta sitä ei suositella raskauden loppukolmanneksella käytettäväksi. Keksin kuitenkin, että kylmägeeliä (ICE POWER) saa käyttää ja sepäs helpotti -euforinen fiilis!

Uskon, että kunhan tervehdyn ja saan liikkua taas (muuallakin kuin sohvan ja sängyn välillä) niin jo kävely/normaali liikkuminen auttaa elvyttämään rintarangan. Kävely on erinomaista perusliikuntaa raskauden aikana. Silloin äidin ja vauvan hapensaanti lisääntyy ja se vaikuttaa positiivisesti mm.ravinteiden imeytymiseen ja äidin aineenvaihdunnan tehostamiseen.

Voit pyytää kumppaniasi hieromaan sinua kevyesti, ja muistathan, että raskaana oleville naisille suositellaan raskaudenajan hierontaa ja manuaalista lymfaa, jotka ovat hellävaraisia ja turvallisia hoitomuotoja. Unohda siis perinteinen urheiluhieronta, ja varmista, että hierojasi on erikoistunut odottavien äitien hoitomuotoihin.

Vaivoistani huolimatta olen pystynyt nauttimaan raskaudesta, liikunnasta ja kaikesta muustakin! Tämä on niin jännittävää ja ihanaa aikaa, ja ajatus vauvan syntymästä antaa jo energiaa ja auttaa jaksamaan.

Unohdin mainita raskausajan suonikohjut. Tukisukkia olen käyttänyt lennoilla ja muutenkin päivisin, joskus jopa öisin. Juon myös runsaasti vettä ja lepuutan jalkoja pystyasennossa.

Vinkki; Kanna vesipulloa laukussasi! Myös pieni välipala on hyvä pitää mukana esimerkiksi mehukeitto, tai banaani ovat kulkeneet minun kassissani. Huimaus ja heikotus voi tulla koska vaan. Neuvolatarkastuksessa ilmeni, että hemoglobiinini on alhainen ja syön rautakuuria (Obsidan). Raudan kanssa kannattaa syödä myös maitohappobakteereja, jos olet herkkävatsainen.

Kaikki tuntemukset ovat kovin yksilöllisiä ja me kaikki koemme asioita eri tavalla. Raskaus ei ole sairaus, ellei sairastumista todeta. Raskaana on mahdollista voida hyvin ja ennen kaikkea asennoitua positiivisesti ja jännityksellä kaikkeen muutokseen (vaikka ne eivät aina tuntuisikaan sillä hetkellä hyviltä!) Pieni ihme mahassa kasvaa ja tuottaa onnenpotkuja onnellisille vanhemmilleen.

Toivottavasti voit hyvin ja löydät keinoja, joilla saat lisää jaksamista arkeen. Jos olet lomalla, nauti ja rentoudu. Luovu suorittamisen paineesta ja tee asioita, jotka tuntuvat hyviltä. Jos olet vielä töissä, niin ”jaksaa jaksaa” muistat vaan syödä hyvin, liikkua hieman ja levätä tarvittaessa.

Nautitaan kesästä,

Ansku

Mainokset

Tietoja Sportmama Annemari

Fysioterapeutti, äiti, yrittäjä, tanssin-ja liikunnanohjaaja Helsingistä. Sportmama liikunta-ja hyvinvointi DVD suunniteltu odottaville äideille! Tule mukaan www.sportmama.fi
Kategoria(t): Raskausaika, Uncategorized Avainsana(t): , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: SPORTMAMA: Elämää raskauspahoinvoinnin kanssa

  1. Marjaana sanoo:

    Moi Ansku! Sä et kyllä ole ihan siitä päässy yli missä aita on matalin mut onhan vauva kumminki kaiken arvoinen 🙂 Toivottavasti vointi paranee loppua kohden ja säästyisit ainaki vakavemmilta raskauskomplikaatioilta. Ja toi brassisokerointiepisodi oli kyl aika hinnaton 😀

  2. Kiitos Marjaana! Kaikesta huolimatta raskaus on ollut ihanaa ja onneksi välillä myös energistä aikaa! Ja liikkuminen on tuntunut hyvältä. Kyllä varmasti palkitsee odottajansa ❤ Nyt vielä flunssanpohjalta nousu ylöspäin! Ja kaikesta huolimatta uskaltaisin suositella jopa sitä brassisokerointia…. Terkkuja sinne!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s